Praktyki do podpatrywania
Powiat Ostrowski jako jedyny samorząd w Polsce prezentował swoje doświadczenia w pozyskiwaniu środków unijnych na projekty edukacji międzynarodowej podczas konferencji „ERASMUS+, Mobilność, Innowacje, Rozwój’’, która odbyła się w Warszawie.
Prawie dwustu sześćdziesięciu gości przybyło do warszawskiego Centrum Nauki Kopernik, by uczestniczyć w uroczystości związanej z uruchomieniem nowego unijnego programu poświęconego edukacji i młodzieży na lata 2014-2020. Gościem specjalnym wydarzenia był komisarz UE ds. budżetu Janusz Lewandowski, ministrowie, przedstawiciele środowisk akademickich oraz organizacji pracodawców. Konferencja odbyła się 31 marca 2014 r.
Powiat Ostrowski prezentował swoje doświadczenia w bloku zatytułowanym „Historie sukcesów – inspiracje dla przyszłego programu’’, a jego doświadczania miały być wskazówką dla innych samorządów w pozyskiwaniu środków. W styczniu tego roku wystartował bowiem program ERASMUS+, którego siedmioletni budżet wynosi 15 mld euro, o 40 proc. więcej niż dotychczas przeznaczano na unijne programy edukacyjne.
- Zaproszenie to duże wyróżnienie dla naszego Powiatu i najlepsza recenzja osiągnięć w pozyskiwaniu środków. W ostatnich latach zyskaliśmy ok. 10 mln zł na projekty edukacyjne. To kwota, która została „wpompowana’’ w ostrowską oświatę ponadgimnazjalną. Duża w tym zasługa pracowników Referatu Pozyskiwania Środków Zewnętrznych, którzy w okresie braku tzw. twardych środków z sukcesami poszukuje i czerpie środki miękkie – mówi Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Na konferencji w Warszawie Powiat Ostrowski reprezentowali Marcin Woliński Kierownik i Tomasz Sobczak inspektor Referatu Pozyskiwania Środków Zewnętrznych. Ich prezentacji z uwagą śledzili ministrowie rządu; edukacji oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Sportu a także Komisarz Unii Europejskiej ds. Budżetu, szefowie instytucji europejskich oraz organizacji pracodawców.
- Kiedy rozpoczynaliśmy działalność w tym zakresie trudno było nam namówić szkoły do współpracy. Obecnie dyrektorzy sami pytają czy pojawią się nowy projekty. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że oznacza to nowe doświadczenia zawodowe, poszerzenie kompetencji atrakcyjniejsza oferta, i możliwość współpracy z innymi, zagranicznymi partnerami, a w konsekwencji lepszy wizerunek placówki. Wypracowaliśmy formułę, że w każdej szkole powstał zespół projektowy. To procentuje teraz tym, że szkoły mogą same skutecznie poszukiwać dodatkowych środków – wymienia korzyści Marcin Woliński Kierownik RPŚZ. – W Warszawie pokazaliśmy, że w sensie statystycznym nasz udział w projektach edukacyjnych to ponad 30 zrealizowanych projektów staży, wymian międzynarodowych i zajęć pozalekcyjnych, w których udział wzięło ponad 3000 uczniów i 1100 nauczycieli. To także lepsza baza dydaktyczna.