Wybierają wykonawcę
Ponad 30 firm zgłosiło się do przetargu na budowę drugiego etapu budowy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu do dalszego postępowania zaakceptowała 20 przedsiębiorstw, które spełniły wymogi formalne. Z tej grupy wyłoniony zostanie wykonawca tej ogromnej inwestycji - informuje starosta Włodzimierz Jędrzejak.Warto podkreślić, że Powiat Ostrowski od samego początku aktywnie pomaga w realizacji całego zadania.
Przypomnijmy. 26 listopada 2009 roku oddano do użytku pierwszy etap obwodnicy Ostrowa o długości 6,1 kilometra. Obejmuje on dwa węzły drogowe „Franklinów” i „Ostrów” oraz siedem obiektów inżynierskich. Budowa pierwszego odcinka rozpoczęła się 3 czerwca 2008 roku i pochłonęła 212 milionów złotych. Przy budowie pracowało około 250 osób, 120 maszyn, sprzęt budowlany, zużyto ok. 2.000.000 m3 piasku, 12.000 metrów betonu, 17 ton stali, 110.000 ton asfaltu. Wykonawcą inwestycji była firma Budimex, która bardzo sprawnie i w ekspresowym tempie uporała się z całym zadaniem.
Jesienią tego roku ma ruszyć budowa drugiego etapu obwodnicy Ostrowa. Będzie to dłuższy i bardziej skomplikowany odcinek. Obejmie on wykonanie drogi ekspresowej o długości 13,9 km. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu prowadzi czynności związane z wyborem wykonawcy tego zadania.
Na pewno budowa II etapu obwodnicy miasta Ostrowa będzie trudniejsza. Droga przebiega w okolicach Baryczy, czyli przez grunty słabonośne. Trzeba więc będzie zastosować specjalne rozwiązania techniczne polegające na wzmocnieniu gruntu. W okolicach Wysocka Wielkiego będziemy również musieli przebudować linię energetyczną wysokiego napięcia. Na realizację całej inwestycji przewidujemy okres 18 miesięcy. Jesteśmy jeszcze przed wyborem wykonawcy, dlatego trudno w tym momencie dokładnie określić czas realizacji tego zadania - informuje Piotr Chodorowski, z-ca dyrektora GDDKiA w Poznaniu.
Warto zaznaczyć, że Powiat Ostrowski aktywnie uczestniczy w całym procesie inwestycyjnym. Ze szczególną starannością i uwagą podchodzono do rozwiązywania problemów natury społecznej, co pozwoliło uniknąć konfliktów, które mogłyby opóźnić realizację zarówno pierwszego, jak i drugiego etapu budowy ostrowskiej obwodnicy.
Podobnie jak w przypadku budowy I etapu obwodnicy, powołany przeze mnie już w 2005 roku, specjalny zespół roboczy przeprowadził konsultacje społeczne, udrożnił wszystkie procedury związane z postępowaniem geodezyjnym. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami również i to zadanie uda się przeprowadzić tak samo sprawnie, jak budowę I odcinka. Jestem w stałym kontakcie zarówno z inwestorem, projektantem jak i właścicielami gruntów. Na bieżąco staramy się rozwiązywać wszystkie problemy, które są nieuchronne przy tak potężnej inwestycji - wyjaśnia starosta, Włodzimierz Jędrzejak.
Drugi etap ostrowskiej obwodnicy obejmuje budowę piętnastu obiektów inżynierskich i dwa węzły drogowe. Pierwszy węzeł „Pruślin” będzie pełnił funkcję skrzyżowania dwupoziomowego. Drugi węzeł „Przygodzice” będzie łączył drogę ekspresową z obecną drogą krajową nr 11 w kierunku Ostrowa. Projekt drogi ekspresowej wykonany został dla dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Docelowo jezdnia poszerzona zostanie do trzech pasów ruchu, ale nastąpi to nie wcześniej niż w 2035 roku. To jedna z najdroższych inwestycji drogowych w naszym regionie, w sumie jej koszt wyniesie około miliarda złotych. Budowa obwodnicy zakończy się latem 2012 roku.