Obwodnica nie spowoduje dewastacji?
Lipiec 2017 roku to data planowanego zakończenia prac związanych z budową II etapu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. Tymczasem samorządy z terenu Powiatu Ostrowskiego chcą współpracować z wykonawcą, by ta nowa inwestycja nie spowodowała dewastacji już istniejących dróg powiatowych lub gminnych.
Z inicjatywy Starosty Ostrowskiego w Starostwie Powiatowym w dniu 13 lutego 2015 r. odbyło się spotkanie dotyczące realizacji tej długo oczekiwanej i największej drogowej inwestycji, w której udział wzięli szefowie firmy Mota Engil – generalnego wykonawcy prac reprezentowani przez dyrektora projektu Andrzeja Poskrobko wraz z zespołem współpracowników.
- Jako mieszkańcy, jak i samorządowcy oczekujemy na rozpoczęcie prac przy budowie obwodnicy i oddanie jej do użytku. Jednak patrzymy na to zadanie także jako gospodarze infrastruktury drogowej. Tak duże przedsięwzięcie jak budowa obwodnicy będzie oddziaływać na nasze drogi. Spodziewamy się zwiększonego ruchu pojazdów, przewozu materiałów budowanych i to budzi nasz niepokój pod względem możliwości ewentualnej dewastacji już istniejących dróg. Obwodnica przechodzić będzie przez tereny kilku samorządów, a transport może odbywać się po drogach powiatowych, jak i gminnych. Dlatego wyszedłem z inicjatywą spotkania przedstawicieli wszystkich samorządów z terenu powiatu z wykonawcą i rozmów na ten temat – powiedział Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Na spotkaniu w Starostwie z przedstawicielami firmy Mota byli: Tomasz Ławniczak, Wicestarosta Ostrowski, Beata Klimek Prezydent Ostrowa, Piotr Kuroszczyk Wójt Gminy Ostrów, Krzysztof Rasiak Wójt Przygodzic, Czesław Berkowski Wójt Sieroszewic, Piotr Rokicki Wiceburmistrz Raszkowa, Michał Ciupka Wiceburmistrz Nowych Skalmierzyc, Krystyna Wiertelak Wiceburmistrz Odolanowa, Piotr Śniegowski Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Obwodnica budowana będzie w systemie „optymalizuj i buduj’’. Wartość inwestycji to 231.109127,70 PLN (netto). Obecnie trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia zadania. Wykonane zostały próbne odcinki dróg. Przebadano grunt pod względem saperskim, wykonano część sieci melioracyjnej oraz przebudowano jeden obiekt sieci energetycznej wysokiego napięcia. Najtrudniejszym elementem inżynieryjnym będzie pokonanie odcinka torfowisk, po których przebiegać będzie obwodnica.
Na wybudowanie 12,8 km obwodnicy potrzebne będą znaczące ilości materiałów budowalnych. Na wykonanie samych nasypów niezbędnie jest ok. milion metrów sześciennych kruszyw i ziemi. Na wykonanie nawierzchni bitumicznych potrzebnych będzie 230 tys. ton masy bitumicznej.
W świetle tych informacji samorządowców interesował najbardziej przebieg tras, którymi dostarczane będą kruszywa na budowę, kwestie dojazdu do poszczególnych działek po zakończeniu inwestycji oraz uzgodnienie sytuacji krzyżowania się sieci wodociągowych, kanalizacyjnych z obwodnicą, ale także zasady współpracy wykonawcy z lokalnymi podwykonawcami dostarczającymi materiały do budowy.
Przedstawiciel firmy Mota zapewniając o woli współpracy w tym zakresie odpowiedzieli, że szczegółowe informacje na ten temat przedstawione zostaną po podpisaniu umów z poszczególnymi dostawcami.