Szkoła Kluczowych Kompetencji
W piątek, 26 marca w Zespole Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim przy ulicy Wolności 12 odbyła się inauguracja projektu realizowanego przez Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie. W projekcie pod hasłem „Szkoła Kluczowych Kompetencji. Ponadregionalny program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Centralnej i południowo-zachodniej” uczestniczyć będą również dwie szkoły ponadgimnazjlane prowadzone przez powiat ostrowski.
Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli ponadgimnazjalnych szkół zawodowych województwa wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego, dolnośląskiego i opolskiego. Ze szkół prowadzonych przez Powiat Ostrowski uczestniczyć będą w nim dwie jednostki: Zespół Szkół Usługowych oraz Zespół Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego z Ostrowa Wielkopolskiego.
Projektem objętych jest 40 szkół z czterech województw. Główny nacisk kładziemy na to, żeby nauczyciele z tych placówek tworzyli własne autorskie programy nauczania, które będą skupiały się na rozwijaniu czterech kompetencji kluczowych - przedsiębiorczości, języków obcych, matematyki oraz technologii informacyjnych. Mamy nadzieję, że w tych autorskich programach nauczyciele uwzględnią potrzeby pracodawców i rynku pracy lokalnego, regionalnego, a także europejskiego - wyjaśnia Marta Drygała, kierownik projektu.
Celem projektu jest podniesienie poziomu kompetencji kluczowych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, umożliwiający im aktywne uczestnictwo w rynku pracy i gospodarce opartej na wiedzy.
Każdy nowy projekt daje możliwość rozwoju szkoły i stwarza nowe możliwości. Jesteśmy zainteresowani tym projektem ponieważ chcemy, aby nasi uczniowie doskonalili swoje umiejętności i zdobywali nowe kompetencje. Byli bardziej mobilni i potrafili wielokrotnie w ciągu swojego zawodowego życia zmienić swój wyuczony zawód - mówi Olga Koterba, dyrektor ZSU w Ostrowie Wielkopolskim.
W ramach projektu zostanie utworzony portal edukacyjny „kluczoweE-kompetencje”, który będzie służył komunikacji i wymianie informacji pomiędzy uczestnikami projektu.
Potrzeby rynku pracy bardzo szybko się zmieniają. Duże zapotrzebowanie jest głownie na specjalistów budowlanych, ale poszukiwany jest również telemarketer. W tej chwili w tych zawodach nie odnotowujemy żadnej osoby bezrobotnej, a ofert pracy jest coraz więcej. Duże popyt jest również na wykwalifikowanych sprzedawców - informuje Hanna Kornacka - Pawlak, dyrektor PUP w Ostrowie Wielkopolskim.
W ramach realizowanego projektu odbędą się również seminaria dla jednostek samorządowych i pracowników oświaty. Ich celem będzie zidentyfikowanie oczekiwań co do jakości i kierunków kształcenia w szkołach zawodowych.
Niewątpliwie korzyści z uczestnictwa w tym projekcie jest bardzo dużo. W mojej ocenie do najważniejszych należy podniesienie na wyższy poziom jakości kształcenia w naszych szkołach. Mamy nadzieję, że program ten zaowocuje nabyciem przez naszych uczniów kompetencji kluczowych, które uznawane są w całej Europie - wyjaśnia Beata Matuszczak, dyrektor ZSE w Ostrowie Wielkopolskim.
W ramach projektu zostaną również zorganizowane dla uczniów wakacyjne obozy naukowe, koła naukowe, seminarium kompetentnych liderów oraz przedsiębiorstwo symulacyjne.
Projekt prezentowany przez Wyższą Szkołę z Lublina jest bardzo zbliżony do programu, który już realizujemy wspólnie z powiatem kaliskim w ramach aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Uczestniczy w nim 9 szkół o profilu technicznym i zawodowym. W obu tych projektach chodzi o to, żeby ucznia wspierać w nauce poszczególnych przedmiotów poprzez prowadzenie atrakcyjnych zajęć pozalekcyjnych. Ważne jest również to, aby dobrze przygotować go do rozmowy z przyszłym pracodawcą, tak aby jak najlepiej potrafił zaprezentować swoje umiejętności - mówi Włodzimierz Jędrzejak, starosta ostrowski.
Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Priorytet III. Wysoka jakość systemu oświaty: Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia: Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia. Jego zakończenie przewiduje się na grudzień 2013 roku.