Obwodnica nagrodzona !!!
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego otrzymała nagrodę III stopnia XX edycji konkursu „Budowa Roku 2009”. Serdecznie gratuluję inwestorowi, wykonawcy, projektantom i wszystkim, którzy byli zaangażowani w to ogromne przedsięwzięcie - mówi starosta Włodzimierz Jędrzejak.
Konkurs „Budowa Roku” organizowany jest przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury oraz Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego. Jury opiniując zgłoszone budowy ocenia zarówno obiekty budowlane jak i procesy inwestycyjne. Zgłoszeń do konkursu mogą dokonywać inwestorzy bezpośrednio przygotowujący inwestycję do realizacji oraz wykonawcy robót budowlano - montażowych.
W tegorocznej już XX edycji konkursu, komisja postanowiła uhonorować nagrodą III stopnia budowę obwodnicy drogowej miasta Ostrów Wielkopolski w ciągu drogi ekspresowej.
Jestem bardzo zadowolony, że ta inwestycja otrzymała tak prestiżową nagrodę. Długo walczyliśmy o wybudowanie obwodnicy dla Ostrowa Wielkopolskiego. Sprawa nabrała tempa w momencie podpisania porozumienia pomiędzy Powiatem Ostrowskim, a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. W efekcie wspólnych działań udało nam się przyspieszyć realizację tej inwestycji o 5 lat. A dziś wspólnie możemy się cieszyć z otrzymanego wyróżnienia. Serdecznie gratuluję inwestorowi, wykonawcy, projektantom i wszystkim, którzy byli zaangażowani w to ogromne przedsięwzięcie. Teraz czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na II etap. Mam nadzieję, że wszystko pójdzie zgodnie z planem i wczesną jesienią koparki wjadą na plac budowy - podkreśla starosta Włodzimierz Jędrzejak.
Budowa obwodnicy drogowej miasta Ostrów Wielkopolski w ciągu drogi ekspresowej S11, etap I
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział Poznań
Inwestor zastępczy: Nadzór inwestorski Lafrentz Polska Sp. z o.o., Poznań
Generalny wykonawca: BUDIMEX SA, Warszawa
Kierownicy budowy: inż. Tomasz Wilczopolski, mgr inż. Cezary Łysenko
Inspektor nadzoru: mgr inż. Henryk Walasz
Główni projektanci: inż. Marek Kruszewski (konstrukcja)
Budowę do Konkursu zgłosił generalny wykonawca.
Zakres zadania obejmował budowę obwodnicy z uwzględnieniem parametrów drogi ekspresowej S11.
Roboty drogowe obejmowały budowę drogi krajowej S11 (odcinek długości 6,1 km, objętość nasypów 500 000 m3, masy bitumiczne 30 000 t, jezdnia szerokości 7,5 m; szerokość pasa ruchu 3,75 m), drogi krajowej DK25 (odcinek długości 2,0 km, objętość nasypów 87 000 m3, masy bitumiczne 24 000 t), węzłów: Franklinów (długość łącznic 2,6 km, objętość nasypów 70 000 m3, masy bitumiczne 24 000 t) i Ostrów typy WA (długość łącznic 3,1 km, objętość nasypów 180 000 m3, masy bitumiczne 24 000 t), a także dróg serwisowych o łącznej długości 10,5 km (objętość nasypów 62 000 m3, masy bitumiczne 7 000 t).
Roboty mostowe obejmowały budowę:
- wiaduktu WD-1 - dwuprzęsłowy, rozpiętość przęseł 24 m, ustrój nośny w postaci ciągłej płyty z betonu sprężonego, czas realizacji 14 miesięcy,
- wiaduktu WE-2 - jednoprzęsłowy o rozpiętości 38 m, ustrój nośny w postaci stalowych blachownic zespolonych ze współpracującą płytą żelbetową za pomocą sworzni zgrzewanych, czas realizacji 12 miesięcy,
- wiaduktu WD-3 - dwuprzęsłowy, rozpiętość przęseł 19 m, fundamenty na palach wielkośrednicowych średnicy 1500 mm, ustrój nośny w postaci płyty żelbetowej monolitycznej, czas realizacji 10 miesięcy,
- mostu ME-4 nad rzeką Ołobok - jednoprzęsłowy, o rozpiętości 17,5 m, ustrój nośny z belek strunobetonowych zespolonych płytą żelbetową, czas realizacji 9 miesięcy,
- wiaduktu WE-5 - dwuprzęsłowy, rozpiętość przęseł 23 m, dwa odrębne ustroje nośne w postaci ciągłej płyty z betonu sprężonego,
- mostu ME-6 nad rzeką Ołobok - jednoprzęsłowy, składający się z 4 oddzielnych obiektów, ustrój nośny z belek strunobetonowych zespolonych z płytą żelbetową, czas realizacji 15 miesięcy,
- przepustu ME-7 w ciągu drogi krajowej nr 25 - całkowita długość 39,30 m, szerokość konstrukcji żelbetowej 4,8 m, szerokość w świetle 4,0 m, czas realizacji 12 miesięcy.
Roboty branżowe obejmowały przebudowę gazociągu średnicy 400 i 500 mm, długości 2×550 m, rurociągu ścieków sanitarnych 2×600 mm długości 220 m, sieci wodociągowych, linii telekomunikacyjnych itp., budowę czterech zbiorników infiltracyjnych o łącznej powierzchni 2000 m2, budowę oświetlenia drogowego, przełożenie i umocnienie koryta rzeki Ołobok w obrębie obiektu ME-4 i ME-6, na odcinku 170 m.
Całość prac wykonano w ciągu 18 miesięcy.
Materiał zaczerpnięty ze strony: http://www.budowaroku.pl/index.php?id=laureaci&id2=niiis&id3=75