Duża inwestycja drogowa
Ciężki sprzęt pojawił się na drodze powiatowej wiodącej z Ostrowa przez Raszków do Koryt. Przebudowa jednej z najbardziej ruchliwych powiatowych tras potrwa do jesieni 2011 roku. Inwestycja o wartości prawie 14 milionów złotych będzie w połowie sfinansowana z funduszy unijnych, pozostałą część pokryje Powiat Ostrowski.
W maju ruszyła jedna z największych i długo wyczekiwanych inwestycji w powiecie ostrowskim: „Przebudowa drogi powiatowej nr 5285P na odcinku Ostrów Wielkopolski - Koryta wraz z budową ciągów pieszych i rowerowych oraz systemów odwadniających”. Projekt został przygotowany przez Powiatowy Zarząd Dróg i zgłoszony do Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Po przebudowie drogi Ostrów - Sieroszewice i Ostrów - Sośnie to kolejna tak duża powiatowa inwestycja. Trasa Ostrów - Raszków - Koryta to bardzo istotny szlak w całej sieci dróg powiatowych. Umożliwia komunikację z północną częścią powiatu i stanowi skrót w stosunku do drogi krajowej nr 11 w kierunku Poznania. To ważna, ale równocześnie bardzo kosztowna inwestycja, dlatego od dawna zabiegaliśmy o wsparcie ze środków zewnętrznych. Wniosek w tej sprawie złożyliśmy jeszcze w 2007 roku, wówczas też zabezpieczyliśmy w budżecie powiatu odpowiednią kwotę wkładu własnego. Do tej pory nie było możliwe rozpoczęcie tego zadania ze względu na opieszałość polskich parlamentarzystów w przygotowaniu procedur, które umożliwiłyby skorzystanie z unijnych pieniędzy. Wreszcie w ubiegłym roku przyznano nam dofinansowanie. Wartość całego zadania to 13.736.956 złotych, z czego 50%, czyli 6.868.478 złotych pochodzić będzie z Unii Europejskiej. - informuje Włodzimierz Jędrzejak, starosta ostrowski.
Inwestycja obejmuje wykonanie nowej nawierzchni wraz z elementami odwodnienia na długości ponad 19 km. Na odcinku Ostrów-Raszków czyli na przestrzeni prawie 7 km powstanie jednostronny ciąg pieszo-rowerowy, natomiast w poszczególnych miejscowościach (Głogowa, Korytnica, Ligota, Koryta) jednostronny chodnik. Realizacja tego zadania wiąże się z przebudową 33 skrzyżowań: 13 z drogami powiatowymi i 20 z drogami gminnymi. Na jednym z nich powstanie rondo.
Na realizację tego zadania przewidziano dwa lata. Roboty prowadzone będą etapami, aby nie zakłócać lokalnej komunikacji. Do tej pory na całej długości trasy ułożono prawie 8 tysięcy ton masy mineralno-asfaltowej na warstwie wyrównawczej i ponad 50 tysięcy m2 warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego. Równocześnie trwają prace związane z budową chodników. Wykonano 1650 m2 chodników z kostki brukowej i 700 m2 wjazdów do poszczególnych posesji. Efekt tych prac można zaobserwować między innymi na ul. Radłowskiej w Ostrowie Wielkopolskim. Cała trasa liczy 19,3 km. W sumie zostanie ułożonych około 115 tys. m2 warstwy ścieralnej, 13,5 tys. ton masy wyrównawczej, na całości powstanie nawierzchnia bitumiczna i asfalt o grubości 5cm. Termin zakończenia prac wyznaczono na 15 listopada 2011 roku - wyjaśnia Andrzej Leki, Z-ca Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim
Ostatnio droga wiodąca przez Ostrów - Raszków - Koryta była w złym stanie technicznym, ze względu na obecność kolein, licznych nierówności, spękań i ubytków w jezdni. Bieżące naprawy i zabiegi, aby utrzymać nawierzchnię w należytym standardzie w znaczący sposób obciążały powiatowy budżet. Warto podkreślić, że ze wszystkich powiatowych dróg, ta trasa jest najbardziej obciążona ruchem samochodowym - codziennie ten odcinek pokonuje ponad cztery tysiące pojazdów.
Inwestycja nie tylko usprawni komunikację wewnątrz powiatu ostrowskiego, ale przede wszystkim zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Poza budową chodników i nowej nawierzchni jezdnia zostanie poszerzona i wyprofilowana w najbardziej newralgicznych punktach. Do ograniczenia ryzyka wypadków i kolizji przyczynią się również wprowadzone elementy poprawy bezpieczeństwa takie jak przejścia dla pieszych z ostrzegawczą sygnalizacją świetlną.