Program usuwania azbestu
W sierpniu br. rusza powiatowy program dotyczący usuwaniu azbestu. Aby otrzymać 80% dofinansowania na usuniecie ze swojej posesji szkodliwego dla zdrowia azbestu wystarczy zgłosić się w urzędzie gminy. Akcję usuwania wyrobów zawierających azbest koordynuje Powiat Ostrowski.
W sierpniu tego roku po raz pierwszy ruszy program „Usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu ostrowskiego”. Celem akcji jest likwidacja wyrobów zawierających azbest zgodnie z ogólnopolskim Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu przyjętym Uchwałą Rady Ministrów 122/2009 w dniu 14 lipca 2009 roku.
Powiat Ostrowski uruchamiając tak zwany „program azbestowy” włącza się w ogólnopolski program, który ma na celu usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest oraz zminimalizowanie negatywnych skutków dla zdrowia spowodowanych obecnością azbestu w środowisku. Na terenie powiatu przeprowadzona została inwentaryzacja, ustalamy również rozmieszczenie wyrobów zawierających azbest. Priorytetową dla nas sprawą jest również przekazanie pełnej informacji naszym mieszkańcom o zasadach postępowania przy użytkowaniu wyrobów zawierających azbest, jego usuwaniu i utylizacji. Dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu Powiatowej Inspekcji Pracy, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Komisji ds. Bezpiecznej Pracy w Rolnictwie, Inspektorów Ochrony Środowiska oraz lokalnych mediów docieramy z tą informacją do zainteresowanych, za co serdecznie dziękuję - mówi wicestarosta ostrowski, Krzysztof Rasiak
Likwidację wyrobów zawierających azbest koordynuje Powiat Ostrowski współdziałając z jednostkami samorządu terytorialnego: Gminą i Miastem: Nowe Skalmierzyce, Odolanów i Raszków, Gminami: Przygodzice, Sieroszewice, Sośnie i Ostrów Wielkopolski oraz Miastem Ostrów Wielkopolski. Środki na realizację powiatowego programu pochodzą z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Poznaniu w kwocie 70.000 złotych, z budżetu Powiatu Ostrowskiego w wysokości 100.000 złotych oraz 140.000 złotych z budżetów poszczególnych gmin uczestniczących w tym projekcie. Łącznie na to zadanie przeznaczono 310.000 złotych.
Program skierowany jest do osób fizycznych posiadających nieruchomość na terenie Powiatu Ostrowskiego, na której znajdują się wyroby i materiały zawierające azbest. Aby wziąć udział w programie należy dokonać zgłoszenia na odpowiednim formularzu we właściwym terytorialnie urzędzie gminy. Zgłoszenia sukcesywnie przekazywane będą do Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim. W pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski dotyczące demontażu wyrobów zawierających azbest, a w dalszej dotyczące usuwania zdemontowanych już elementów azbestowych. Zgłoszenia przyjmowane będą do momentu wyczerpania przez gminy limitów. Szczegółowy termin przyjmowania zgłoszeń zostanie określony po wyłonieniu przez Powiat Ostrowski wykonawcy prac. Osoba fizyczna, która zadeklaruje udział w programie pokrywa koszty usunięcia azbestu jedynie na poziomie 20 % całkowitej wartości zadania, pozostałą część sfinansuje powiat w ramach zgromadzonych funduszy - wyjaśnia Anita Kuroszczyk, Kierownik Referatu Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Wodnej w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Azbest najpowszechniej występuje w płytach cementowo-azbestowych (eternit, KARO) stosowanych do pokrycia dachów i elewacji. Im bardziej płyty są zniszczone - na wskutek działania czynników atmosferycznych lub uszkodzeń mechanicznych - tym więcej włókien azbestu uwalnia się do środowiska. Najbardziej niebezpieczne są najmniejsze, niewidoczne dla oka włókna, które unoszą się w powietrzu i są wdychane przez ludzi. Mikroskopijne cząstki tego materiału na zawsze pozostają w płucach i mogą powodować choroby nowotworowe. Ze względów bezpieczeństwa zdrowotnego nie powinno się usuwać takich wyrobów własnymi sposobami.
Usuwaniem i utylizacją azbestu w ramach powiatowego programu zajmie się wyspecjalizowana firma. Obecnie trwają prace komisji przetargowej mające na celu wyłonienie wykonawcy. Przewiduje się, że w tym roku z terenu powiatu ostrowskiego usuniętych zostanie około 300 ton azbestu. O skuteczności powiatowego programu będzie można przekonać się jeszcze w listopadzie tego roku.
Szczegółowe informacje na temat realizacji programu w poszczególnych gminach oraz niezbędne druki pojawią się na stronach internetowych urzędów.