Obwodnica II etap spotkanie z projektantami
2 węzły, 9 przecięć, przejazd rowerowo-pieszy, most na Baryczy, trzy przejścia dla zwierząt – takie obiekty inżynierskie zawiera projekt drugiego etapu obwodnicy dla Ostrowa Wielkopolskiego. Koncepcja, której autorem jest poznańskie biuro projektowe DROMOST, została zaprezentowana w środę 1 sierpnia w Powiatowym Zarządzie Dróg w Ostrowie Wielkopolskim.Starosta Włodzimierz Jędrzejak do udziału w spotkaniu zaprosił przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, prezydenta miasta, wójtów gminy Ostrów i Przygodzice, reprezentacje nadleśnictwa Taczanów i Antonin, oraz ekspertów z firmy GEOPLAN, z którą powiat współpracuje przy realizacji tej inwestycji.
Spotkanie miało typowo roboczy charakter, stąd tak szeroka reprezentacja wielu środowisk. Chodzi nam o to, aby jeszcze na etapie projektowania uwzględnić w sposób maksymalny oczekiwania mieszkańców związane z drogami dojazdowymi, zjazdami, skomunikowaniem całego obszaru obwodnicy z pozostałymi terenami. Gospodarze gmin bardzo wnikliwie oceniali i opiniowali wszystkie obiekty inżynierskie, wnosili swoje uwagi i inicjatywy. Miasto Ostrów i gmina Przygodzice optują na przykład za wybudowaniem jeszcze jednego węzła na trasie drugiego etapu. Przy realizacji tak potężnej inwestycji musimy pamiętać także o środowisku naturalnym, stąd obecność nadleśnictw. W mojej ocenie było to bardzo ważne i konstruktywne spotkanie, gdyż lepiej uwzględnić wszystkie potrzeby jeszcze na etapie projektowania, przedyskutować projekt bardzo dokładnie, niż później borykać się z problemami. – mówi starosta Włodzimierz Jędrzejak.
Podczas spotkania omówiono szczegółowo całą trasę obwodnicy. Na wniosek samorządowców naniesiono korekty związane z lewoskrętami, drogami serwisowymi, lokalizacją ekranów akustycznych. Na ulicy Smardowskiej w Wysocku Małym ustalono, że przejście pieszo-rowerowe zostanie dostosowane także do przejazdu samochodów. Uwzględniono również postulaty nadleśnictw dotyczące dostosowania dróg serwisowych dla ciężkich pojazdów wywożących drewno z lasów. Niestety w kilku miejscach obwodnica przetnie gospodarstwa rolne. Już teraz starosta sygnalizował konieczność spotkania u wojewody, aby w pierwszej kolejności zabezpieczyć interesy właścicieli tych nieruchomości.
Cieszymy się bardzo, że mogliśmy się spotkać w tak zacnym gronie, ale temat jest na tyle istotny, że wymaga takiego gremium. Chcę potwierdzić dobrą informację przekazaną już przez starostę, że na przełomie sierpnia i września spodziewamy się decyzji pozwolenia na budowę. W tym roku chcemy zakończyć procedurę przetargową i zagospodarować pierwsze miliony. Wszystko wskazuje na to, że budowa pierwszego etapu zakończy się w roku 2009. Mamy również nadzieję, że w sposób ciągły, nieprzerwany przystąpimy do realizacji etapu drugiego. Całość przy optymistycznym scenariuszu powinna być oddana do użytku w 2011 roku. – informuje Marek Napierała, dyrektor GDDKiA w Poznaniu.
Drugi etap będzie miał 13,5 kilometra długości, dwie jezdnie - każda po dwa pasy ruchu. Wszystkie przecięcia z drogami poprzecznymi będą bezkolizyjne, gdyż zaprojektowano je w formie wiaduktów. W kilku miejscach zostaną zastosowane ekrany akustyczne. Cała obwodnica Ostrowa będzie miała prawie 20 kilometrów. Jest to największa i najdroższa inwestycja realizowana przez poznańską GDDKA w południowej Wielkopolsce.