Auto czeka, a koszty rosną
Porzucony lub źle zaparkowany motor czy samochód może być usunięty z drogi, a jego właściciel obciążony znacznymi kosztami. Zgodnie z przepisami znowelizowanego w ubiegłym roku Prawa o ruchu drogowym usuwanie pojazdów oraz prowadzenie dla nich parkingu strzeżonego należy do zadań własnych powiatu.
O tym, że pojazd ma zostać usunięty z drogi decyduje w zależności od sytuacji policjant lub strażnik miejski. Jeśli zajdzie taka potrzeba może to uczynić również osoba dowodząca akcją ratowniczą. Choć nie dzieje się to często, przypadków, w których funkcjonariusz może skorzystać z tego prawa jest sporo.
Pojazd może zostać usunięty z drogi, jeśli pozostawimy go w miejscu, gdzie: jest to zabronione, utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu. Te same procedury obowiązują wówczas, gdy jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska. Jednak najczęstsze przypadki odholowania pojazdu to brak obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz innych dokumentów, takich jak: prawo jazdy czy dowód rejestracyjny. Na czarnej liście są też kierowcy w stanie nietrzeźwości, po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających – wyjaśnia Wacław Kieremkampt, naczelnik Wydziały Spraw Społecznych, Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Ostatnie zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” przewidują również, że odholowany może być samochód, który przekracza dopuszczalne wymiary, masę całkowitą lub masę nacisku osi (chyba, że istnieje możliwość skierowania go drogę, na której takie ograniczenia nie obowiązują). Podobne konsekwencje niesie zajęcie miejsca parkingowego przeznaczonego dla osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej.
Zgodnie z obowiązującymi od 4 września 2010 roku przepisami, usuwanie pojazdów oraz prowadzenie dla nich parkingu strzeżonego należy do zadań własnych powiatu. Oznacza to, że Starosta zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych wyznacza parking strzeżony oraz firmę do usuwania pojazdów. Natomiast Rada Powiatu ustala stawki za ich usunięcie oraz przechowywanie. Nie mogą one jednak przekroczyć maksymalnych kwot ogłoszonych przez ministra finansów, które w zależności od rodzaju pojazdu wahają się od 100 do 1.400 zł za jego usunięcie z drogi oraz od 15 do 180 zł za każdą dobę przechowywania. Swoją własność można odebrać z parkingu po pokryciu wspomnianych kosztów. Jeśli jednak właściciel nie zrobi tego w przeciągu trzech miesięcy, starosta ma obowiązek rozpocząć postępowanie zmierzające do przejęcia pojazdu na rzecz powiatu.
Starosta wzywa właściciela lub osobę uprawnioną do odebrania pojazdu informując go o grożących mu konsekwencjach. Po 30 dniach występuje do sądu z wnioskiem o przepadku pojazdu na rzecz powiatu. Na podstawie orzeczenia sądu właściciel traci swój środek lokomocji i dodatkowo zostaje obciążony kosztami, wygenerowanymi od momentu usunięcia go z drogi do jego sprzedaży czy utylizacji. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji, a więc w interesie właściciela pojazdu jest jak najszybsze odebranie pojazdu – dodaje Wacław Kieremkampt.
Od momentu wejścia w życie zmian w „Prawie o ruchu drogowym”, w Wydziale Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim odnotowano 45 przypadków odholowanego pojazdu. Wszelkich informacji w tej sprawie udzielają pracownicy Biura Transportu - pok. 230 i 231 tel. (062) 73 78 434 lub (062) 73 78 436.