Pozbyć się azbestu
Już 20 czerwca 2011r. rusza II edycja powiatowego programu usuwaniu azbestu. Aby otrzymać 80% dofinansowania na usuniecie ze swojej posesji szkodliwego dla zdrowia azbestu wystarczy zgłosić się w swoim urzędzie gminy. Akcję koordynuje Powiat Ostrowski.
W ubiegłym roku udało się usunąć z terenu Powiatu Ostrowskiego ponad 200 ton wyrobów zawierających azbest. Wówczas akcja kosztowała około 130.000 zł. Azbest najpowszechniej występuje w płytach cementowo-azbestowych (eternit, KARO) stosowanych do pokrycia dachów i elewacji. Im bardziej płyty są zniszczone (na wskutek działania czynników atmosferycznych lub uszkodzeń mechanicznych) tym więcej włókien azbestu uwalnia się do środowiska. Najbardziej niebezpieczne są najmniejsze, niewidoczne dla oka włókna, które unoszą się w powietrzu i są wdychane przez ludzi. Mikroskopijne cząstki tego materiału na zawsze pozostają w płucach i mogą powodować choroby nowotworowe.
W procesie likwidacji wyrobów zawierających azbest Powiat Ostrowski współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego: Gminą i Miastem: Nowe Skalmierzyce, Odolanów i Raszków, Gminami: Przygodzice, Sieroszewice, Sośnie i Ostrów Wielkopolski oraz Miastem Ostrów Wielkopolski. Środki na realizację powiatowego programu pochodzić będą z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu z budżetu Powiatu Ostrowskiego oraz z budżetów poszczególnych gmin. Wartość całego zadania zależeć będzie od zainteresowania.
- W pierwszej edycji z dofinansowania mogły skorzystać jedynie osoby fizyczne posiadające nieruchomość na terenie Powiatu Ostrowskiego, na której znajdują się wyroby i materiały zawierające azbest. W tym roku rozszerzyliśmy ta ofertę również na wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, a nawet członków Polskiego Związku Działkowców. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie tytułu prawnego do dysponowania nieruchomością, która nie jest związana z prowadzeniem działalności gospodarczej – wyjaśnia Karina Wicenciak, kierownik Referatu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim.
Podmioty, które zadeklarują udział w programie pokrywają koszty usunięcia azbestu jedynie na poziomie 20 % całkowitej wartości zadania, pozostałą część sfinansuje powiat w ramach zgromadzonych funduszy. Jednak maksymalna kwota dofinansowania nie może przekroczyć 7.000 zł dla osoby fizycznej oraz 10.000 zł dla innego podmiotu. Dofinansowanie nie obejmuje wykonania nowego pokrycia dachowego.
Aby uzyskać dofinansowanie należy dokonać zgłoszenia na odpowiednim formularzu we właściwym terytorialnie urzędzie gminy. Zgłoszenia będą przyjmowane od 20 czerwca do 30 sierpnia i sukcesywnie przekazywane będą do Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim. Decydujące znaczenie będzie miała kolejność zgłoszeń.
Usuwaniem i utylizacją azbestu w ramach powiatowego programu zajmie się wyspecjalizowana firma, wyłoniona w drodze przetargu. Szczegółowe informacje na temat realizacji programu w poszczególnych gminach oraz niezbędne druki pojawią się na stronach internetowych urzędów.