Podsumowanie inwestycji drogowych
Około 26 km nawierzchni drogowych nowych, przebudowanych i wyremontowanych pojawiło się na drogach należących do Powiatu Ostrowskiego w 2011 roku. - Szczególnie cieszy mnie to, że do tegorocznego budżetu udało się wprowadzić i zrealizować nowe inwestycje drogowe, które nie były pierwotnie planowane – mówi Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Podsumowania inwestycji drogowych realizowanych przez Powiat Ostrowski dokonano podczas konferencji prasowej w dniu 22 listopada 2011 r.
W mijającym roku zrealizowano 26 km nowych inwestycji drogowych za kwotę ponad 18,2 mln złotych. Kwota ta obejmuje także ok. 1 mln złotych dofinansowania z gmin, na terenie których realizowane były poszczególne zadania. Dwa największe z nich to: rozpoczęta w ubiegłej kadencji budowa drogi Ostrów Wielkopolski-Koryta oraz z maja tego roku budowa drogi Szczury-Czekanów. Pierwsze zadanie realizowane jest z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego drugie z tzw. „schetynówek’’ czyli Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Nowe chodniki przy drogach powiatowych położono na długości ponad 2,4 km, inwestycje te kosztowały ponad 817 tys. złotych. Także w tym przypadku udział finansowy miały poszczególne gminy, które ze swoich budżetów przeznaczyły na budowę chodników ponad 380 tys. złotych.
Remontu drogi doczekali się m.in. mieszkańcy Gorzyc Małych. Nowy dywanik asfaltowy położony został na długości 965 m, a inwestycja ta pochłonęła 267 tys. zł. Wyremontowane zostały odcinki dróg w Ociążu i Fabianowie (650 m) o wartości 170 tys. złotych oraz w Latowicach i Bilczewie (850 m długości) na kwotę 217 tys. złotych. Ponad 650 tys. złotych kosztowała modernizacja drogi we Wtórku. Mocno zniszczoną nawierzchnię zastąpił nowy asfalt, a wartą ponad 650 tys. inwestycję w kwocie 200 tys. dofinansował Wójt Gminy Ostrów. 300 tys. zł dofinasowania na drogi powiatowe (Moszczanka i Grudzielec) przeznaczył Burmistrz Gminy i Miasta Raszków. Kwotą 170 tys. zł Wojt Sieroszewic dofinasował przebudowę drogi w Ołoboku. Inwestycje na drogach i chodnikach wsparli także Burmistrz Odolanowa, Wójt Gminy Sośnie i Przygodzic.
– Starostę cieszą wszystkie zrealizowane inwestycje, najbardziej jednak te, które udało się wykonać chociaż wcześniej nie były planowane. Tak stało się w przypadku remontów dróg w Pawłowie, Kotowiecku, Ociążu i Lezionie na terenie Gminy Nowe Skalmierzyce. W ostatnich latach właśnie ta gmina była zaniedbana pod względem nakładów na drogi. My zrobiliśmy krok do przodu w nadrobieniu tych zaległości przeznaczając na zadania drogowe ponad milion złotych. Środki na ten cel udało się wygospodarować z oszczędności po przeprowadzonych przetargach i z bieżącego utrzymania dróg. Kwotą 200 tys. zł zadania te dofinasowała także Burmistrz Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce – powiedział Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
W sieci drogowej Powiatu Ostrowskiego znajduje się pond 500 km dróg, dla przykładu powiat pleszewski ma ich ok. 370, a ostrzeszowski 261. Definicja ustawowa mówi, że droga powiatowa to taka, która stanowi bezpośrednie połączenie siedziby powiatu z siedzibami gmin lub siedzib gmin między sobą, jeśli nie ma połączenia drogami wyższych kategorii. Tymczasem rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej.
- W efekcie reformy administracyjnej drogi rozdysponowano z automatu i dlatego oprócz ważnych ciągów komunikacyjnych, na których natężenie ruchu wynosi nawet 6 tys. pojazdów na dobę, otrzymaliśmy też … dukty leśne np. znaną, ale tylko przez grzybiarzy drogę leśną łączącą Dębnicę z Hutą – wyjaśnia Piotr Śniegowski Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim - Z automatu powiat stał się też właścicielem ostrowskiego Rynku. Ostatecznie Rynek i 45 dróg w samym Ostrowie udało się przekazać miastu. Jest to jednak sytuacja, która wymaga zgody obu stron. Na początku porządkowanie sieci było łatwiejsze, bo subwencja drogowa liczona była od długości sieci. Teraz tego mechanizmu się nie stosuje – dodaje dyrektor PZD.
Tymczasem obowiązek właścicielski wiąże się z odpowiedzialnością za utrzymanie drogi. To trudne zadanie biorąc pod uwagę ograniczone środki finansowe.
– Z ogólnej liczby dróg powiatowych ok. 410 km ma nawierzchnię bitumiczną. Z tego ok. 120-130 już zostało zmodernizowanych. Pozostaje więc ok. 280 km czyli ok. 1/3 do wykonania i to stanowi prawdziwe wyzwanie. Potrzeby modernizacyjne są różne. Są drogi w niezłym stanie, ale zbyt wąskie, są też takie, które wymagają pilnej modernizacji lub tylko utwardzenia pobocza – powiedział Tomasz Ławniczak Wicestarosta Ostrowski.
Jak szacują drogowcy średnia żywotność nawierzchni bitumicznej wynosi 12-15 lat. Oznacza to, że potrzeby inwestycyjne na drogach to proces ciągły. Tymczasem możliwości budżetowe są ograniczone, zwłaszcza przy tak dużym zadłużeniu jakie ma Powiat Ostrowski. Kończą się także środki unijne na tzw. twarde projekty drogowe.