Rondo na ul. Grabowskiej się sprawdza
Z początkiem września na ruchliwym skrzyżowaniu ulic Grabowskiej i Witosa w Ostrowie Wielkopolskim zaczęło funkcjonować rondo. Wspólna inwestycja miasta i powiatu okazała się słusznym rozwiązaniem, rondo skutecznie rozładowało ruch i ograniczyło niebezpieczne sytuacje.
Porozumienie o współfinansowaniu inwestycji podpisano 11 lipca 2011r. Przetarg na budowę ronda rozstrzygnięty został w maju 2012, a od czerwca trwały intensywne prace budowlane, aby obiekt udostępnić mieszkańcom już 1 września. W środę, 19 września uroczystego przecięcia wstęgi dokonali sygnatariusze porozumienia: Paweł Rajski Starosta Ostrowski oraz Jarosław Urbaniak Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego. Pomimo niesprzyjającej aury na rondo przybyli Radni Powiatowi, przedstawiciele Rady Miejskiej, członkowie Rady Osiedla nr 3 „Krępa”, okoliczni mieszkańcy oraz wykonawcy robót. Rondo poświęcił ksiądz prałat Tomasz Ilski.
- To druga taka inwestycja, po wybudowaniu boiska przy Szkole Podstawowej Nr 1 i II LO, która realizowana była wspólnie z samorządem miejskim. Oba przedsięwzięcia to dobre sygnały, że powiat i miasto wzajemnie się wspierają. To najlepszy dowód na to, że zgoda buduje – mówił starosta Paweł Rajski.
- To był pierwszy pomysł budowania czegoś wspólnie w mieście i nie chciałbym, aby to rondo stało się powodem do sporu mieszkańców w kwestii jego nazwy – powiedział prezydent Jarosław Urbaniak.
Nowe rondo powstało na przecięciu dwóch bardzo ważnych szlaków komunikacyjnych: drogi prowadzącej z Ostrowa przez Wielowieś do Grabowa i fragmentu miejskiej ramy komunikacyjnej spinającej drogi krajowe nr 11 i 25. Warto dodać, że natężenie ruchu w tym miejscu znacząco wzrosło po otwarciu Galerii Handlowej „Ostrovia”, do której prowadzi ul. Witosa. To właśnie liczba przejeżdżających tutaj pojazdów przekraczająca 6 tys. na dobę wymusiła wręcz budowę ronda.
- W imieniu mieszkańców Osiedla chciałbym podziękować za sprawną budowę ronda, które znacznie zwiększyło bezpieczeństwo na tym newralgicznym skrzyżowaniu – powiedział Stanisław Ratajczak, Przewodniczący Rady Osiedla Nr 3 „Krepa”.
Obecne rozwiązanie znacząco poprawiło przepustowość skrzyżowania dla relacji podporządkowanej (lepiej niż sygnalizacja świetlna) nie pogarszając jej w istotny sposób na drodze głównej oraz zredukowało zagrożenie kolizjami dzięki uspokojeniu ruchu. Zastosowane parametry geometryczne zapewniają swobodny przejazd dla samochodów ciężarowych jednocześnie wymuszając redukcję prędkości.
- Za sprawne przeprowadzenie tej inwestycji należą się ogromne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w ten projekt. Tym bardziej, że to zadanie było wyjątkowo skomplikowane logistycznie. Budowa tego ronda wiązała się z koniecznością przebudowy wszystkich sieci uzbrojenia podziemnego: wodociągowego, kanalizacyjnego, gazowego, telekomunikacyjnego i oświetlenia ulicznego, które przecinają się w wielu miejscach i na różnych poziomach – powiedział Piotr Śniegowski, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Ostrowie Wielkopolskim.
Zewnętrzna średnica jezdni nowego ronda to 30 m, a szerokość jezdni na jego obwiedni wynosi 5,5 m. W ramach zadania wykonano 1579m2 nawierzchni bitumicznej, 108,2m2 wysp rozdzielających oraz 735,8m2 chodników z kostki betonowej. Budowa wiązała się z wykonaniem 121,8 m2 wjazdów do pobliskich posesji, a ostatnie prace polegały na wykonaniu oznakowania i zagospodarowania terenów zieleni. Całość wykonanych prac wraz z projektem wyniosła 813.936,50 złotych, przy czym połowa kosztów inwestycji zostanie pokryta z budżetu miasta.