Konferencja
W piątek, 14 grudnia dyrektorzy gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, Wielkopolski Kurator Oświaty oraz przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, samorządów powiatowych i środowiska gospodarczego z terenu całej Wielkopolski, łącznie ponad 200 osób przybyło do Ostrowa Wielkopolskiego, aby wspólnie zmierzyć się z problemami kształcenia zawodowego wśród młodzieży.Konferencję pod nazwą „Edukacja zawodowa w kontekście wyzwań rynku pracy – spojrzenie z różnych perspektyw” zorganizował Wielkopolski Kurator Oświaty oraz Starostwo Powiatowe i Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim. Do wspólnej dyskusji zaproszono osoby kierujące szkołami i placówkami oświatowymi, jednostki odpowiedzialne za edukację zarówno na szczeblu rządowym jak i samorządowym, a także reprezentantów urzędu pracy i pracodawców z terenu Województwa Wielkopolskiego.
Jest to w pewnym sensie społeczny dialog skupiony na problemie jak dostosować edukację do potrzeb rynku pracy. Chcemy tym samym zapewnić młodemu człowiekowi takie przygotowanie ogólne i zawodowe, aby mógł znaleźć zatrudnienie, był przedsiębiorczy i wciąż podnosił swoje kwalifikacje. – mówi Elżbieta Leszczyńska, Wielkopolski Kurator Oświaty – Skupienie tych wszystkich środowisk pozwoli nam ocenić gdzie są problemy, jakie są bolączki i niespójności, jak możemy sobie wzajemnie pomóc.
Na istniejące rozbieżności pomiędzy kierunkami kształcenia a zapotrzebowaniem na rynku pracy wpływa kilka czynników. Nieprzewidywalność rynku pracy w Polsce jest związana z rozwojem gospodarczym i rozwojem badań naukowych. Często oferta edukacyjna dostosowywana jest do zastanej sytuacji, a więc do kadry nauczycielskiej, parku maszynowego i możliwości odbywania praktyki.
Jest szansa aby szkoły szybko dostosowywały swoją ofertę do potrzeb rynku pracy, sięgając po środki unijne przewidziane na lata programowania 2007- 2013. Ponadto rezerwa oświatowa przy odpowiednim gospodarowaniu daje możliwość rozwinięcia parku maszynowego szkół zawodowych. Poza tym również lokalni pracodawcy mogą stworzyć warunki do kształcenia zawodowego uczniów zgodnie ze swoimi potrzebami. – dodaje Wielkopolski Kurator Oświaty
Nieprzypadkowo gospodarzem tej konferencji był Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim. Jak podkreśla Wielkopolski Kurator Oświaty jest to jedna z niewielu szkół, które nadążają za zmianami na rynku pracy i przykład elastyczności w kształtowaniu oferty edukacyjnej.
Staramy się obserwować to, co się dzieje na rynku pracy, ponadto bierzemy udział w unijnych programach wymiany nauczycieli i młodzieży Leonardo da Vinci i Socrates, podglądamy zagranicznych partnerów. Zauważyliśmy, że w Europie dominuje mechatronika i postawiliśmy na kształcenie w tym kierunku, bo jest to zawód przyszłości. Aby zachęcić młodzież do nauki w zasadniczych szkołach zawodowych i technikach zawodowych staramy się kształtować zainteresowania techniczne wśród gimnazjalistów. – mówi Eugeniusz Namysł, dyrektor ZST
W wyborze szkoły zawodowej młodym ludziom mają pomóc kółka zainteresowań, zajęcia politechniczne, obserwacja zajęć prowadzonych w szkołach średnich, zwiedzanie szkolnych pracowni czy odwiedzanie zakładów pracy. Jednak by było to możliwe niezbędna jest współpraca szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, gminnych i powiatowych jednostek kształtujących politykę edukacyjną oraz lokalnego środowiska gospodarczego.
Ta współpraca powinna polegać na wymianie spostrzeżeń i wyciąganiu wniosków a następnie wprowadzaniu stosownych zmian na przykład w treściach programowych i planach nauczania, kładąc większy nacisk na praktyczną naukę zawodu. Powiatowe szkoły dysponują świetną kadrą do kształcenia praktycznego, lecz wiąż borykają się z brakami w specjalistycznym wyposażeniu swoich pracowni. Aby temu zaradzić staramy się we współpracy z sąsiednimi powiatami doposażyć pracownie związane z kształceniem w zawodach poszukiwanych na rynku pracy czyli mechanik, elektronik, mechatronik i pracownik sfery usługowej. – mówi Krzystof Rasiak, wicestarosta ostrowski
Kierunki zmian i prognozy w zakresie kształcenia zawodowego przedstawiła również Zofia Stypińska, dyrektor Departamentu Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego MEN stawiając jako priorytet podniesienie jakości i atrakcyjności szkolnictwa zawodowego. Ze swojej perspektywy do przygotowania zawodowego odniósł się również przedstawiciel Poznańskiego Centrum Edukacji Ustawicznej i Praktycznej, dyrektor Izby Rzemieślniczej w Kaliszu oraz dyrektor ZST w Ostrowie. Ponadto reprezentant Wojewódzkiego Urzędu Pracy przedstawił prognozy na rynku pracy, a pracodawcy zgłosili swoje oczekiwania. Na zakończenie uczestnicy konferencji zwiedzili pracownie techniczne ZST.