Aktywna młodzież w Poznaniu
Licealiści oraz ich nauczyciele ze szkół ponadgimnazjalnych Południowej Wielkopolski wzięli udział w wyjeździe studyjnym w ramach grantu Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu. Wyjazd odbył się 24 września 2012 roku.
Uczniowie i nauczyciele mieli okazję zwiedzić poznański Ratusz oraz uczestniczyć w niecodziennej lekcji muzealnej. Spotkali się także z wiceprezydentem Poznania - Mirosławem Kruszyńskim, który był również prezydentem Ostrowa Wielkopolskiego w latach 1990-2002.
- Wiceprezydent Poznania przyjął nas w Urzędzie Miasta i w bardzo ciekawy sposób przypomniał historię ostrowskiego modelu zarządzania, przedstawił organizację wydatków i inwestycji miasta Poznania. Przedstawił swój punkt widzenia na kwestie stymulacji rynku pracy i wielokanałowej edukacji. Na zakończenie otrzymał w podziękowaniu materiały informacyjno- promocyjne od młodzieży z Powiatu Ostrowskiego oraz z miasta Kalisza - mówi Magdalena Wikarjak z ostrowskiego Reymonta.
Następnie młodzież miała okazję obserwować sesję Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Było to niecodzienne posiedzenie ze względu na obecność delegacji z prowincji Chungcheong w Korei Południowej w związku z 10-leciem współpracy tej prowincji z Wielkopolską. Jednym z tematów obrad było połączenie Szpitalu Klinicznego i Pogotowia Ratunkowego w Kaliszu. Ten bardzo drażliwy problem, podzielił radnych. Na zakończenie wysłuchano wykładu dra Jacka Pokładeckiego z Wydziału Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza na temat samorządu terytorialnego. Przedstawiono w nim historię samorządu w okresie II RP i jego restytucji po 1989 r. Poruszono także temat frekwencji w wyborach lokalnych oraz przyczyn bierności obywateli w życiu politycznym.
Projekt Jak być aktywnym w demokratycznym państwie? zorganizowany został przez Stowarzyszenie Inicjatyw Edukacyjnych w Kaliszu. Jego założeniem jest kształtowanie szacunku do własnego państwa, krzewienie postaw i wartości demokratycznych, rozwijanie umiejętności świadomego korzystania z procedur demokratycznych poprzez poznanie mechanizmów funkcjonowania samorządów i jego organów.
- Sądzę, że wiedza i doświadczenie z wrześniowego wyjazdu ułatwi uczniom przeprowadzenie w szkołach projektu nt. „Co uczniowie, mogą zrobić dla najbliższego im środowiska oraz zaprocentuje dobrymi wynikami w konkursie o samorządzie terytorialnym w Polsce. Nauczycielom da impuls do stworzenia konkursowego, tematycznego scenariusza zajęć dydaktycznych - powiedział Jerzy Wójcicki ze Stowarzyszenia Inicjatyw Edukacyjnych.