Kolejna umowa o współpracy w II LO
II Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Reymonta w Ostrowie Wielkopolskim podpisało umowę o współpracy z Instytutem Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dokument podpisano 26 lutego 2013 roku w obecności Wicestarosty Ostrowskiego Tomasz Ławniczak.
Umowa z Instytutem Filologii Polskiej UAM jest trzecią, jaką ostatnio podpisało ostrowskie II Liceum Ogólnokształcące ze szkołami wyższymi. Wcześniej były to Uniwersytet Medyczny w Poznaniu oraz Instytut Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Umowę o współpracy podpisali: zastępca dyrektora Instytutu Filologii Polskiej Krzysztofa Skibski oraz dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego Karol Marszał.
Na mocy umowy klasa I f (humanistyczna) ostrowskiego “Reymonta” stała się klasą patronacką poznańskiej polonistyki, co umożliwi uczniom pogłębianie zainteresowań dotyczących filologii polskiej: korzystanie z oferty naukowo-dydaktycznej Instytutu Filologii Polskiej UAM oraz wszechstronny rozwój intelektualny poprzez kontakt z kadrą naukowo-dydaktyczną i studentami Instytutu Filologii Polskiej UAM.
- Uczniowie klasy patronackiej będą mogli korzystać z zaplecza naukowo-dydaktycznego Instytutu Filologii Polskiej, uczestniczyć w zajęciach, wykładach otwartych, ćwiczeniach, warsztatach organizowanych przez Instytut. Młodzieży udzielana będzie także pomoc merytoryczna pracowników i doktorantów Instytutu Filologii Polskiej poprzez warsztaty polonistyczne, konsultacje, udostępnianie księgozbioru, sprzętu naukowego, elektronicznych materiałów dydaktycznych, pomoc w prowadzaniu badań i pisaniu prac konkursowych, takich jak Olimpiada Polonistyczna – wyjaśnia dyrektor II LO.
Wykład inaugurujący współpracę pt. “O szybkości i literaturze” wygłosił dr hab. Jan Galant. Punktem wyjścia wykładu było powtarzane przez wielu młodych ludzi przekonanie, że szybkość (łatwość, lekkość) lektury stanowi źródło wartości dzieła literackiego. Wykładowca wskazał i omówił kilka cech dzieł literackich, które tej szybkości (łatwości) czytania sprzyjają (konstrukcja postaci, fabuła, język, kompozycja). Poza tym zastanawiał się nad przyczynami i znaczeniem takich odbiorczych oczekiwań, a także nad sprzecznością, jaka dzieli te oczekiwania oraz cel istnienia literatury i samego czytania.