Zaprojektowały wymarzone boisko szkolne
Dla uczestników tego architektoniczno-krajobrazowego konkursu jedynym ograniczeniem była wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Uczniowie Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych w Ostrowie Wielkopolskim, przedstawili swoje wizje boiska szkolnego, na którym chcieliby spędzać czas.
Młodzież miała zaprojektować otoczenie budynków szkolnych min. tzw. „strefę wejścia” przed budynkiem od strony ul. Wolności oraz podwórze, które obecnie jest niemal całkowicie pokryte asfaltem, a skąpą roślinność reprezentują ogłowione topole.
- Sam pomysł konkursu wziął się stąd, że szkoła zyskała niedawno nową elewację i postanowiliśmy wzbogacić również przestrzeń dookoła budynku. Postanowiliśmy nie ograniczać młodzieży w żaden sposób, nie było żadnych ograniczeń finansowych i innych wytycznych. Młodzież miała całkowicie wolną rękę. Projekty miały być realne do realizacji – mówi arch. Paulina Walków, opiekun konkursu i nauczyciel ZSB-E.
Do konkursu zgłoszono w sumie 12 projektów opracowanych indywidualnie lub w dwuosobowych zespołach. Spośród nich wyselekcjonowano 5 najciekawszych koncepcji, które w końcowym etapie, w dniu 15 marca 2013r. poddano profesjonalnej ocenie jury. W skład komisji oceniającej weszli: Starosta Ostrowski Paweł Rajski, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Jarosław Urbaniak oraz architekci: Katarzyna Jastrzębska – Domagała i Paula Wange – Burkietowicz.
- W swojej ocenie kierujemy się przede wszystkim funkcjonalnością i podejściem projektantek do tematu, skąd czerpały pomysły, jaka była główna idea projektu. Muszę przyznać, że zaskoczyła nas jakość tych projektów. Dziewczęta podeszły do nich bardzo profesjonalnie. Myślę, że te prace będą doskonałym wyjściem do ostatecznego projektu, który ma szansę być zrealizowany. A co więcej uczniowie będą mieli poczucie, że ten projekt jest ich. Także sama idea konkursu jest super – mówi arch. Katarzyna Jastrzębska – Domagała.
- Myślę, że jest dużo pomysłów, które moglibyśmy zrealizować już dziś, etapami. Dzięki temu konkursowi bardzo dużo dowiedzieliśmy się o naszych uczniach, o tym czego oczekują od nas, czego oczekują od szkoły. Wiemy już, że brakuje miejsca do uprawiania sportu, miejsc z ławkami, gdzie młodzież mogłaby się integrować. Okazuje się, że projektując tą przestrzeń uczniowie nie byli nakierowani tylko na swoje potrzeby, ale również starali się wziąć pod uwagę aspekty związane z bezpieczeństwem czy wychowawczą rolą nauczycieli – przyznaje dyrektor ZSB-E Honorata Sachowska-Barańczak.
W przypadku Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych projekt zagospodarowania przestrzennego i jego wykonanie jest ściśle związane z procesem edukacyjnym. Jak podkreślają nauczyciele wiele prac mogłoby zostać wykonanych przez samych uczniów w ramach praktyk.
- Uczniowie kierunku architektura krajobrazu mogą zająć się terenami zieleni i samodzielnie wykonać nasadzenia a następnie zabiegi pielęgnacyjne roślin. Stolarze z klas zawodowych mogliby wykonać elementy małej architektury, jak ławki czy kosze na śmieci. Natomiast dla uczniów kierunków budowlanych sprawdzianem umiejętności mogłaby być budowa murków oporowych – dodaje arch. Paulina Walków.
Obecni w komisji samorządowcy upatrują w konkursie szansy na poprawę wizerunku innych obiektów w mieście.
- Już teraz zachęcam Panią dyrektor, aby w kolejnych latach wyjść ze swoimi uczniami w miasto i zajrzeć na boiska szkolne innych powiatowych szkół. Jest potrzeba zagospodarowania terenu przy Zespole Szkół Ekonomicznych, czy też przy I Liceum Ogólnokształcącym. Zawsze podkreślałem, że każdy z dyrektorów powinien mieć takie marzenia odłożone na półce i dążyć do tego, aby je zrealizować - mówi Paweł Rajski, Starosta Ostrowski.
- Pomyślałem o tym, aby zlecić wykonywanie projektów kolorystyki elewacji budynków znajdujących się w mieście i odstępować je na przykład Ostrowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, która jeszcze wiele bloków ma do odnowienia – proponuje Jarosław Urbaniak, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.
Wszystko wskazuje na to, że konkurs będzie kontynuowany w kolejnych latach. Tymczasem zwycięzcą pierwszej edycji została indywidualna praca Katarzyny Wojtak, która w swoim projekcie zrezygnowała z symetrii i konkretnej osi kompozycyjnej szatkując przestrzeń za pomocą drewnianych donic i ławek. Dzięki temu uczennica klas budowlanych stworzyła wiele miejsc (odpowiadających ilości uczniów) do swobodnych spotkań i relaksu, a także wyodrębniła przestrzeń do uprawiania sportów. Ponadto Katarzyna Wojtak „przekuła” element szpecący, jakim był mur graniczny w atut projektując na nim kolorowe odciski dłoni, być może przyszłych absolwentów szkoły.
Drugie miejsce zajął zespół projektowy w składzie: Katarzyna Barczak i Kinga Morgiel, który zaproponował wizję szkoły bliższej zieleni. Dziewczęta zaprojektowały boksy z ławkami, oraz plenerową scenę i wielofunkcyjne boisko w trudnym do wykorzystania miejscu pomiędzy budynkami. Zupełną innowacją był ogródek przyszkolny, do praktycznej nauki zawodu dla przyszłych architektów krajobrazu. Jury doceniło profesjonalnie przygotowane analizy, logicznie przedstawiony tok myślowy i skrupulatną inwentaryzację terenu.
Trzecie miejsce zajęła grupa projektowa: Roksany Piechowiak i Pauliny Szczepaniak, które postawiły na architektoniczny porządek i kontakt uczniów z naturą. Oprócz ławek i innych miejsc do „przesiadywania” dziewczęta zastosowały taras widokowy dla „dyżurujących” nauczycieli oraz trawiaste tarasy zlokalizowane na różnych poziomach. Dominującymi elementami projektu stało się: soliterowe drzewo, graffiti na starym murze i boisko do gry w siatkówkę
Nagrody dla zwycięzców ufundował Powiat Ostrowski i Holdikom S.A.