Coraz bardziej świadomi konsumenci
Kiedy towar jest niezgodny z umową i co z nim zrobić? Czy możemy zwrócić towar niewadliwy? Ile czasu ma sprzedawca na naprawę lub wymianę towaru? Czy zgodny z prawem jest napis TOWAR NIE PODLEGA REKLAMACJI? Odpowiedzi na te często nurtujące nas pytania doskonale znają uczestnicy Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej.
W piątek, 15 marca 2013r. w Zespole Szkół Ekonomicznych w Ostrowie Wielkopolskim odbył się powiatowy etap IX Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Zmagania na szczeblu powiatowym nie były poprzedzone eliminacjami szkolnymi, dlatego mogli wziąć w nich udział wszyscy zainteresowani tematem uczniowie ze szkół ponadgimnazjalnych funkcjonujących na terenie Powiatu Ostrowskiego. Zgłosiło się ponad 80 osób z 11 szkół, z czego tylko 4 osoby mogły awansować do wojewódzkiego finału, który odbędzie się już 16 kwietnia 2013r. w Poznaniu.
- Warto podkreślić, że Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej nie ma swoich odpowiedników w innych województwach. W Powiecie Ostrowskim konkurs został zorganizowany po raz pierwszy i muszę przyznać, że z zadziwiająco dobrym skutkiem. Pytania testowe były na prawdę trudne, a biorąc pod uwagę wyniki osiągnięte w innych powiatach nasza młodzież poradziła sobie z nimi bardzo dobrze – mówiła podczas ogłaszania wyników Anna Stawicka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Ostrowie Wielkopolskim.
Zakres pytań został opracowany w porozumieniu z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Poznaniu i dotyczył podstawowych aktów regulujących prawa konsumentów, takich jak: Kodeks Cywilny, Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. W sumie 50 pytań dotyczyło spraw związanych m.in. z reklamacjami zakupionych towarów i usług, umowami ubezpieczeniowymi i bankowymi, odstąpieniem od umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, czy na odległość, a także reklamacjami usług turystycznych.
W konkursie zwyciężyła Martyna Grygiel z klasy IIIb, uczennica Zespołu Szkół Ekonomicznych, która osiągnęła bardzo wysoki wynik: 46 punktów na 50 możliwych! Następnie po 45 punktów uzyskały trzy uczennice, a o ostatecznym wyniku zdecydowała dogrywka, w ramach której dziewczęta musiały opisać zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Ostatecznie drugie miejsce zajęła Aneta Lewandowska z kl. IIc, uczennica I Liceum Ogólnokształcącego, a trzecią lokatę Izabela Litwin uczennica klasy pierwszej z tego samego liceum. Czwartą pozycję zajęła Magdalena Niewiada z kl. IIIb reprezentująca Zespół Szkół Ekonomicznych, a piąte miejsce z dorobkiem 44 punktów zajęła Joanna Bartosz uczennica klasy drugiej w I Liceum Ogólnokształcącym.
- Poziom konkursu był na prawdę wysoki. Myślę, że wielu z nas, osób dorosłych, którzy na co dzień są konsumentami miałoby nie lada problem odpowiedzieć prawidłowo chociaż na połowę z tych pytań. Wynik poprawności odpowiedzi osiągnięty przez zwycięzców na poziomie 90% jest imponujący. Serdecznie Wam gratuluję tej wiedzy, oby ta wiedza służyła Wam w życiu – powiedziała podczas wręczania nagród Aleksandra Kierstein, Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Ostrowskiego.
Nagrody ufundowane zostały przez: Basilico bar e restaurante, Essenza Paterek Ratajczyk Sp. J., KIL Sp. z o.o., PPHU Andrzej Stawicki, PUH JUTA Jerzy Talaga, Salon Fryzjerski Jolanta Łukasik oraz Salon Urody STYL Wioletta Szostak.