Usuń azbest z powiatem
Od 24 kwietnia 2013 roku rozpoczęła się kolejna edycja powiatowego programu usuwania azbestu. Warunkiem otrzymania dofinansowania jest m.in. złożenie do 20 czerwca 2013 roku odpowiedniego wniosku w danej gminie Powiatu Ostrowskiego.
W minioną środę ruszyła czwarta edycja programu usuwania azbestu. W tym roku na ten cel przeznaczono w sumie 410 500 zł. 205 tys. złotych pochodzi z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z udziałem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, 135 500 zł to wkład finansowy gmin z terenu powiatu, a 70 000 zł pochodzi z budżetu Powiatu Ostrowskiego. Program obejmuje działania polegające nie tylko na demontażu, ale również na usunięciu wcześniej już zdeponowanych wyrobów azbestowych.
W pierwszej edycji powiatowego programu usunięto ok. 250 ton, rok później ok. 220 ton. W 2012 roku unieszkodliwiono z Powiatu Ostrowskiego ok. 603 ton. Ile jeszcze azbestu znajduje się na terenie Powiatu Ostrowskiego? Pytanie to pozostaje bez precyzyjnej odpowiedzi. Ostrożne wyliczenia mówią, że jest to ok. 15 tys. ton, ale wielkość ta jest raczej zaniżona.
Należy podkreślić, żemasowo wykorzystywany azbest w minionych latach do produkcji płyt eternitowych z czasem ulegając erozji stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi. Jego usuwaniem zajmują się specjalistyczne firmy, które mają także obowiązek zagospodarować niebezpieczny materiał unieszkodliwiając go na wskazanych specjalistycznych składowiskach. Proces usuwania azbestu jest jednak kosztowny, tym bardziej, że dofinansowanie obejmuje zdjęcie starego pokrycia. Tym nie mniej, co raz więcej osób chce skorzystać z bonusa w postaci dofinansowania.
W programie mogą wziąć udział: osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, członkowie Polskiego Związku Działkowców posiadające tytuł prawny do dysponowania nieruchomością, które posiadają nieruchomość (nie związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej) na terenie Powiatu Ostrowskiego, na której znajdują się wyroby i materiały zawierające azbest i dokonają zgłoszenia, do urzędu gminy właściwego według miejsca położenia nieruchomości.
Górny limit dofinansowania wynosi: 10 000 zł – w przypadku osób fizycznych; 15 000 zł – w przypadku pozostałych podmiotów.
Aby wziąć udział w programie należy:
1.Dokonać zgłoszenia na odpowiednim formularzu we właściwym urzędzie gminy.
2. W zgłoszeniu podać m.in. nr działki, obręb, szacunkową ilość odpadów azbestowych przewidzianych do demontażu lub usunięcia.
3. Do zgłoszenia dołączyć tytuł prawny do dysponowania nieruchomością (akt notarialny, umowa najmu, umowa dzierżawy, wypis z rejestru gruntów wystawiony nie później niż 3 miesiące przed datą składania zgłoszenia, kopię uchwały wspólnoty powołującej zarząd, odpis z Księgi Wieczystej dla nieruchomości gruntowej – w przypadku wspólnot mieszkaniowych, uchwała PZD ustanawiająca na rzecz członka bezpłatne i bezterminowe prawo użytkowania działki i pobierania z niej pożytków lub umowa cywilno-prawna zawarta w formie aktu notarialnego ustanawiająca na rzecz członka prawo użytkowania działki - w przypadku członka Polskiego Związku Działkowców).
4. W przypadku rolników, do zgłoszenia dołączyć oświadczenie o otrzymaniu lub braku otrzymania pomocy de minimis w rolnictwie.
5. W przypadku rezygnacji z realizacji zadania, dostarczyć pismo do właściwego urzędu gminy.
Nabór zgłoszeń do Programu „Usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Powiatu Ostrowskiego” rozpoczyna się z dniem 24 kwietnia i trwa do 20 czerwca bieżącego roku.
Formularze zgłoszeniowe oraz oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis w rolnictwie dostępne są na stronie internetowej Starostwa Powiatowego www.powiat-ostrowski.pl/artykul/3232