Przedsiębiorcze III LO
Ostrowskie III Liceum Ogólnokształcące podsumowało projekt związany z promocją przedsiębiorczości. Dzięki niemu młodzież mogła lepiej poznać swoje zawodowe predyspozycje i wcielić się w szefa firmy.
- Jako jedna z nielicznych szkół w Polsce w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013 braliśmy udział w projekcie, polegającym na wdrożeniu innowacyjnych metod nauczania z zakresu przedsiębiorczości i doradztwa zawodowego. Wytypowaliśmy wówczas do udziału klasę II B (naszych tegorocznych absolwentów) – mówi dyrektor Maria Tomalak.
Projekt „Innowacyjne metody kształcenia w obrębie przedsiębiorczości"realizowany był w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Projekty Innowacyjne, przez Polską Fundację Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland”, Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie oraz III LO w Ostrowie Wielkopolskim.
Celem tych działań była wspieranie, promocja i rozwój ducha przedsiębiorczości wśród uczniów, cechę którą Komisja Europejska uznaje za jedną z podstawowych życiowych umiejętności, pozwalającą młodym ludziom zyskać kreatywność i pewność siebie we wszelkich przedsięwzięciach i zachowywać się w sposób odpowiedzialny społecznie.
- W III LO poradnictwo zawodowe funkcjonuje jako rozwiązanie systemowe. Działania doradcy zawodowego takie jak: obserwacja rynku pracy, czy też analiza kierunków studiów wybieranych przez absolwentów naszej szkoły, wskazują, że wybory kariery zawodowej czy dalszej ścieżki kształcenia podyktowane są coraz częściej rzeczywistą diagnozą zainteresowań i predyspozycji zawodowych, której nasi uczniowie dokonują w trakcie całego, trzyletniego cyklu kształcenia w ramach naszego Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego – dodaje Tomalak.
Uczestnictwo w programie pozwoliło jeszcze lepiej poznać te potrzeby. Przydatne okazały się, bowiem nowe narzędzia, które otrzymała szkoła. Jednym z nich było testowanie „Gry symulacyjnej’’ kompletnego zestawu materiałów do prowadzenia firmy symulacyjnej wraz z narzędziami elektronicznymi, podręcznikiem metodycznym dla nauczycieli i filmem instruktażowym.
Tego rodzaju gry mogą być traktowane, jako metoda przyspieszonej nauki szeregu kompetencji niezbędnych w postawie osoby przedsiębiorczej. Dzięki nim nauka odbywa się w zasymulowanych warunkach, uczniowie mogą doświadczyć „realnych konsekwencji podejmowanych decyzji” w postaci określonego miejsca w rankingu zespołów klasowych.
Uczniowie w trakcie gry mogą także spełnić się w pełnieniu ról zawodowych, podejmowaniu działań z własnej inicjatywy, rozwijają swoją kreatywność.
- Wykorzystywaliśmy także test „Edukacja – zawód’’ - elektroniczne narzędzie do oceny predyspozycji zawodowych ułatwiające uczniom podjęcie decyzji o wyborze dalszej ścieżki kształcenia lub rozwoju zawodowego. To bardzo przejrzyste, czytelny rozwiązanie, które, uczniowie mogą go także wykonać bez pomocy nauczyciela. Po jego wypełnieniu otrzymują wyczerpującą interpretację wyników. Dotąd bardzo brakowało mi takiego narzędzia, które ujmuje cały wachlarz uwarunkowań edukacyjno – zawodowych, takich jak: zainteresowania i uzdolnienia ucznia, cechy osobowości oraz przejawiane umiejętności – stwierdziła Katarzyna Razik - doradca zawodowy w III LO.