Droga w Strzyżewie najtrudniejsza
Jeszcze w tym roku wyremontowany zostanie pierwszy odcinek drogi powiatowej w Strzyżewie (Gmina Sieroszewice). – To będzie najbardziej skomplikowana i trudna technologicznie inwestycja drogowa ze wszystkich zrealizowanych dotąd zadań przez Powiat Ostrowski – mówią zgodnie Starosta Ostrowski oraz Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Pod koniec września nastąpi otwarcie ofert na wykonanie modernizacji tzw. drogi w Strzyżewie nazywanej przez mieszkańców „drogą przez łąki’’. Za realizacją tej inwestycji byli zarówno mieszkańcy, władze gminy i Powiatu.
- To jest inwestycja, której nikt przez wiele lat nie starał się rozpocząć. Wielka niestabilność gruntów na terenie, przez które droga przechodzi miała wpływ na wybór technologii, a także na koszty zadania. Można było wybrać szybszą i tańszą wersję i położyć tylko nową nakładkę. Jednak za 3-4 lata grunty osiadając zniszczyłyby nawierzchnię i byłoby to marnotrawstwo środków. Dlatego wybraliśmy etapowanie prac, ale z wykorzystaniem solidnego rozwiązania technologicznego. Ponadto zanim przystąpiliśmy do prac przeprowadziliśmy szczegółowe badania – wyjaśniał Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Droga na odcinku kilometra jest w bardzo złym stanie. Szczególnie jazda zimą jest niebezpieczna. Jak przypuszczano powodem pogarszającego się szybko złego stanu jest nie tylko wzrost ilości przejeżdżających pojazdów, ale przede wszystkim sprawy geologiczne. Wiosną tego roku przeprowadzono szczegółowe badania w tym zakresie.
- Wzdłuż drogi przeprowadzono kilkadziesiąt odwiertów aż do warstw nośnych. Potwierdziło się przypuszczenie, że na całej długości drogi pod nasypem występują torfy. Ich miąższość sięga nawet ok. 3 metry. W ostatnich latach mieliśmy nie tylko do czynienia z kumulacją ruchu, ale także były to lata suche. Według specjalistów w takiej sytuacji hydrologicznej torfy się zagęszczają, zmniejszają objętość i następuję w efekcie deformacja całej drogi – mówi Piotr Śniegowski dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Trudności polegały także na zalezieniu projektanta, który przygotowały rozwiązanie budowalne uwzględniające takie warunki geologiczne. Ostatecznie wybrano wykonawcę, który zaproponował zastosowanie tzw. geosiatki - specjalnego zbrojenia z tworzyw sztucznych. Górna część drogi zostanie rozebrana. Po wzmocnieniu specjalna siatką położna zostanie ok. 30 cm warstwa podbudowy z kruszywa łamanego, na to 12 cm nawierzchni bitumicznej.
W pierwszym etapie zmodernizowany zostanie najgorszy ok. 300 metrowej długości odcinek. Dalsze prace uzależnione będą od znalezienia funduszy.
- Ta inwestycja to wydatek 440 tys. zł, kwotę 150 tys. zdecydował się przeznaczyć na ten cel Wójt Gminy Sieroszewice. Bez tego wsparcia i pomocy trudno byłoby to zadanie zacząć – stwierdził P. Rajski.
Ze względu na zakres prac, które prowadzone będą na całej szerokości jezdni na czas robót wyznaczony zostanie objazd.
Fot. Ewa Kotowska - Rasiak.