Absolwenci bardziej kompetentni
Dwie szkoły z terenu Powiatu Ostrowskiego: Zespół Szkół Ekonomicznych i Zespół Szkół Usługowych uczestniczyły w projekcie Szkoła Kluczowych Kompetencji. Podsumowanie projektu odbyło się 18 października 2013 r.
Projekt realizowany był we współpracy z Wyższą Szkołą Ekonomii i Innowacji w Lublinie, która była liderem Projektu oraz z Dolnośląską Szkołą Wyższą z Wrocławia i jej Partnerem.
- Warunkiem udziału w projekcie było złożenie przez szkołę wniosku konkursowego. Wybraliśmy z Wielkopolski szkół w tym, aż dwie z Ostrowa Wielkopolskiego. To jedyna taka sytuacja. Uczniowie z tych dwóch placówek wykazali dużą świadomość i chęć udziału we wszystkich elementach programu, który został im zaproponowany. Warto podkreślić także udział nauczycieli, którzy być może na początku podchodzili ze sceptycyzmem, ale poddali się programowi i konsekwentnie wdrażali jego założenia – powiedział Magda Dryga z WSEiI w Lublinie.
Realizacja projektu trwała kilka lat za sprawne przeprowadzenie odpowiadał szkolny administrator projektu. Zespół Szkół Ekonomicznych oraz Zespół Szkół Usługowych od trzech lat brały udział w projekcie Szkoła Kluczowych Kompetencji jednak, jako odrębne placówki.
- Najważniejszą rzeczą, która miała być osiągnięta i wg. została zrealizowana to kształtowanie umiejętności. Kluczowe umiejętności są tak naprawdę powiązaniem wiedzy i umiejętności wobec danej sytuacji. One kształtują nasz rozwój, pozwalają uczestniczyć w środowisku i współpracować z innymi. Uczestnicząc w tych zajęciach szkoła przygotowała diagnozę stanu i w oparciu o to były przygotowane programy autorskie. Dzięki programowi uczniowie naszej szkoły są lepiej przygotowani do uczestnictwa na rynku pracy i gospodarce – powiedział Barbara Jakubowska szkolny administrator projektu w ZSU.
Uczniowie nabywali nowe umiejętności w kilku obszarach tzw. kompetencjach. W przypadku ZSU były to kompetencje: matematyczne, z języka obcego, przedsiębiorczości i informatyki. Z kolei w ZSE podnosili swoją wiedzę z matematyki, języków, informatyki i przedsiębiorczości. Uczniowie brali udział nie tylko w zajęciach w szkole, ale także obozach i kołach naukowych odbywających się także w czasie wakacji.
– Myślę, że uzyskane efekty i korzyści są dużo większe od tych, które planowaliśmy. Uczniowie nie tylko nabyli kompetencje w zakresie danego przedmiotu, ale także nowe umiejętności zawodowe. Warto podkreślić, że mieli także korzyści materialne. Co roku otrzymywali bezpłatne podręczniki przybory szkole, pomoce naukowe od materiałów piśmiennych po plecaki i pendrivy. To jest bardzo istotne. Korzyść są również z pewnością dla nauczycieli, którzy zdobyli nowe doświadczenia poprzez kreatywność i pomysłowość – powiedziała Dorota Jamińska szkolny administrator projektu z ZSE.
Jak podkreślali dyrektorzy szkół projekt był dla nich potwierdzeniem realizowanych założeń programowych.
- Projekt bardzo dobrze odzwierciedla naszą misję szkoły, a jest nią m.in. symbioza z pracodawcami – powiedział Dariusz Kaczmarek dyrektor ZSU.
- Dla naszej szkoły był to pierwszy projekt, który ujmował systemowo, różne elementy kształcenia. Zawsze zwracamy dużą uwagę na innowacyjność w kształceniu, by nasz absolwent sprostał wyzwaniom czasów – stwierdziła Beata Matuszczak Dyrektor ZSE.