ZST-E bezpieczną szkołą
Zespół Szkół Transportowo-Elektrycznych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowie Wielkopolskim zdobył tytuł Bezpiecznej Szkoły oraz członkostwo w Ogólnopolskim Klubie Bezpiecznej Szkoły. Tytuł przyznało Jury przy Fundacji Państwa Obywatelskiego w związku z udziałem szkoły w II Ogólnopolskim Konkursie „Bezpieczna Szkoła Bezpieczny Uczeń” prowadzonym w roku 2013.
Ideę programu konkursowego wsparło gremium Komitetu Honorowego, w którym znaleźli się przedstawiciele Sejmu i Senatu RP, członkowie Rządu RP, rektorzy wyższych uczelni, kuratorzy oświaty, wojewodowie, prezydenci miast i marszałkowie sejmików wojewódzkich.
Celem konkursu było spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia-obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego. Równocześnie konkurs miał służyć podniesieniu poziomu bezpieczeństwa szkół i uczniów.
W ramach zadań konkursowych szkoła wykonywała 10 różnych zadań wymagających zaangażowania nauczycieli oraz wszystkich uczniów, których realizacja była punktowana. Przeprowadzano debaty uczniowskie na temat „Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel”. Przeprowadzono szkolny konkurs na temat „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości)”. Przeprowadzono spotkania uczniów z przedstawicielami Policji, Pogotowia Ratunkowego, innych organizacji społecznych. nt. Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielania pomocy, obrona konieczna. Zorganizowano również pogadanki na temat „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”. Przeprowadzono także konwersatoria na następujące tematy: Tytoń, narkotyki, dopalacze - jak się przed tym bronić”, „Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznajesz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do „paczki”. „Mój przyjaciel jest inwalidą” - jak kształtować podstawy akceptujące niepełnosprawność”, „Nie jesteś sam. Jak monitorować sytuację osób z otoczenia szkolnego lub środowiskowego, które znalazły się w biedzie, chorobie, stanie sieroctwa społecznego lub „eurosieroctwa"; gdzie szukać pomocy”, „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia(podstawowe reguły prawa cywilnego
i karnego, tematykę przestępczości nieletnich i wykonywania kar orzeczonych przez sądy dla nieletnich oraz sądy powszechne)”.