Sesje Sci-Tech w ZST
Program „Sci-Tech Challenge” wyłania najbardziej kreatywne umysły ścisłe i zachęca młodzież do studiowania na kierunkach matematycznych, przyrodniczych i inżynieryjnych. Uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim mają okazję uczestniczyć w kolejnej edycji tego międzynarodowego przedsięwzięcia.
Szkolne sesje Sci-Tech miały miejsce 11 i 18 grudnia 2013 r. w Zespole Szkół Technicznych. Wzięło w nich udział 54 uczniów z wytypowanych klas. Sześć uczniowskich zespołów liczących od 8 do 10 osób walczyło o udział w ogólnopolskich rozgrywkach, które odbędą się w Warszawie 16 stycznia 2014 r.
W roku szkolnym 2013/14 tylko dziesięć szkół w Polsce zostało zakwalifikowanych do projektu, między innymi Zespół Szkół Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim.
„The Sci-Tech Challenge” poświęcone jest motywowaniu uczniów w wieku 15-18 do rozważania o nauce, technologii, inżynierii i matematyce (science, technology, engineering, and maths - STEM) do planowania kariery zawodowej i rozbudzania ich świadomości na temat kreatywność i możliwości zastosowania wiedzy w praktyce w warunkach zmieniającej się rzeczywistości i przyszłych wyzwań.
Warunkiem przystąpienia do projektu było wykonanie przez uczniów testu sprawdzającego ich wiedzę na temat z rynku energetycznego. Materiały i test opracowane zostały przez ExxonMobil i udostępnione na stronie internetowej. Nauczycielka sprawująca opiekę nad wybranymi do projektu klasami 1i2 i 3i2 przygotowywała i motywowała uczniów do wzięcia udziału w projekcie. Większość uczniów zdobyła maksymalną ilość punktów z quizu opracowanego przez sponsora, a każdy uczestnik może pochwalić się certyfikatem wydanym przez ExxonMobil.
Następnie przeprowadzono warsztaty z udziałem szkolnego opiekuna Celiny Krzyżańskiej, wolontariusza z ExxonMobil i obserwatora Agnieszki Porczyńskiej. Firma sponsorująca oddelegowała do Zespołu Szkół Technicznych Wojciecha Leszek – Dyrektora Działu Technicznego ExxonMobil w regionie Europy Wschodniej.
Zadaniem uczniów było wyobrażenie sobie szkoły w roku 2040. Ich pomysły zaprezentowane były w formie publicznego wystąpienia i były podstawą oceny komisji w składzie: Wojciech Leszek, Celina Krzyżańska i Agnieszka Porczyńska. Nie wyłoniono jednak pięcioosobowego zespołu – reprezentanta. Podążając za radą wolontariusza z ExxonMobil ostateczny wybór uczniów nastąpił 18 grudnia 2013 r. podczas dodatkowych warsztatów z 15 uczniami z obu klas pod kierunkiem Celiny Krzyżańskiej.
W dodatkowych rozgrywkach wzięło udział piętnastu uczniów, podzielonych na trzy pięcioosobowe zespoły. Tym razem młodzież pracowała nad pomysłami i prezentacją na temat: „Transport w roku 2050 (pojazdy i drogi)”. Wystąpienia oceniane były pod kątem takich czynników jak: kreatywność, przejrzystość i spójność informacji, a także umiejętność wysławiania się. Dodatkowo uczniowie oceniali siebie nawzajem. Ostatecznie opiekunowie grup z ZST Celina Krzyżańska i Agnieszka Porczyńska oraz wolontariusz Wojciech Leszek z ExxonMobil wybrali finalistów, którzy będą reprezentować szkołę w Warszawie. Finalistami zostali: Arkadiusz Krysmalski, Miłosz Uciechowski, Jakub Szwarc, Grzegorz Borowczyk, Krzysztof Piekarz (w rezerwie: Mikołaj Piotrowski i Paweł Hnatyk).
„The Sci-Tech Challenge” obecnie realizowany jest w dziewięciu krajach. Ponad 200 pracowników ExxonMobil stawia czoła uczniom, z którymi przeprowadzają warsztaty szkolne. Liczba nauczycieli biorących udział w projekcie sięga 180.
Więcej informacji o programie:
http://corporate.exxonmobil.com/