Szkoła współpracuje z Delphi
Pakiet urządzeń produkowanych w ostrowskiej firmie Delphi Poland trafił jako pomoce dydaktyczne do Zespołu Szkół Transportowo Elektrycznych w Ostrowie. Urządzenia to jeden z konkretnych efektów partnerskiej współpracy pomiędzy tą firmą i szkołą sformalizowanej w maju 2014 r.
Umowę partnerską, w ramach której ustalone zostały zasady współpracy i dobrych praktyk pomiędzy Delphi Poland S.A. oddział w Ostrowie Wielkopolskim oraz Zespołem Szkół Transportowo-Elektrycznych Centrum Kształcenia Ustawicznego podpisano w maju 2014.
- Od tego momentu nasza szkoła wspólnie z Delphi z sukcesem realizuje postanowienia porozumienia. Współpraca obejmuje kilka dziedzin – wyjaśnia Marek Wojtasz dyrektor ZSTE w Ostrowie.
Jednym z ich przekazanie sprzętu produkowanego w Delphi na rzecz ZSTE. Są to trzy moduły klimatyzacyjno-wentylacyjne, moduł CRFM oraz dwa grzejniki i parowniki, dwa skraplacze i chłodnice ciecz. Wszystkie mające zastosowanie w wiodących modelach samochodów. Produkty będą służyć jako pomoce dydaktyczne, niezbędne do wyjaśniania zasad funkcjonowania układów chłodzących, klimatyzacyjnych i wentylacyjnych we współczesnych samochodach. Niektóre z przedmiotów posiadają przekroje ukazujące strukturę wnętrza, co ułatwia proces edukacyjny.
Kolejny aspekt współdziałania szkoły i przedsiębiorstwa to realizacja kształcenia praktycznego. Uczniowie trzeciej klasy Technikum Nr 4, uczący się zawodu technik mechanik, odbywają kilkutygodniową praktykę na różnych stanowiskach pracy w Delphi oraz Parku Technologicznym przy ul. Wodnej. Praktykanci mają kontakt z najnowocześniejszymi technologiami, parkiem maszynowym, poznają efektywne modele organizacyjne dużego przedsiębiorstwa produkcyjnego. W planach jest uruchomienie praktyk dla uczniów zasadniczej szkoły zawodowej.
Perspektywicznym obszarem jest objęcie przez Delphi patronatem klas, w których uczniowie klas pierwszych podejmą naukę w zawodach z branży mechanicznej i elektrycznej - zbliżonych do specyfiki produkcji zakładu (operator obrabiarek skrawających, mechanik-monter maszyn i urządzeń, ślusarz, elektromechanik oraz technik mechanik i technik chłodnictwa i klimatyzacji).
- Zarówno my, szkoła jak i dyrekcja zakładu, mamy nadzieję, że te działania wpłyną na wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem zawodowym w branży mechanicznej i elektromechanicznej. Chodzi o zatrzymanie obecnego trendu ucieczki młodzieży od przedmiotów ścisłych i zagadnień techniki, co w efekcie skutkuje malejącą liczbą uczniów technikum i zasadniczych szkół zawodowych, choć paradoksalnie systematycznie rośnie liczba miejsc pracy w zakładach produkcyjnych. Mamy nadzieję, że uczniowie zainteresują się pracą w najnowocześniejszym zakładzie w regionie, uznanym za lidera na światowym rynku motoryzacyjnym, który wraz z rozwojem potrzebuje nowych specjalistów. Dla naszych uczniów jest więc najpierw szansa na praktykę, a docelowo na zlezienie atrakcyjnej pracy - wyjaśnia dyrektor M. Wojtasz.