Diagnoza potrzeb drogowych
Powiat Ostrowski dysponując ponad 500 km dróg zajmuje jedno z pierwszych miejsc w Polsce pod względem długości sieci drogowej. Na progu nowego roku budżetowego i nowej perspektywy unijnej przedstawiono radnym szczegółową diagnozę stanu sieci drogowej oraz plany inwestycyjne.
Wspólne posiedzenie komisji Rady Powiatu Ostrowskiego odbyło się 12 stycznia 2015 roku w „n Klubie’’.
- Ilekroć mówimy o budżecie to drogi są zawsze tematem dominującym. Mając jednak ponad 500 km dróg musimy mieć świadomość, że ta tematyka budzi wiele emocji, bo mimo zrealizowanych przez wszystkie lata inwestycji jest jeszcze sporo do zrobienia. Przygotowaliśmy diagnozę stanu sieci drogowej w Powiecie Ostrowskim w tak dużym stopniu szczegółowości bo uznaliśmy, że zawarte w niej informacje będą potrzebne nam wszystkim przy podejmowaniu trafnych decyzji. Uwzględniliśmy zarówno potrzeby, jak i możliwe źródła pozyskiwania środków – mówił Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Przygotowane przez Powiatowy Zarząd Dróg opracowanie zawiera szczegółowe dane dotyczące sieci dróg, stanu technicznego poszczególnych odcinków, obciążenia ruchem kołowym oraz zapotrzebowania na środki potrzebne do remontów i modernizacji.
Samorządem gminnym z najdłuższą siecią dróg powiatowych jest Gmina Ostrów Wielkopolski – 89,0 km „powiatówek’’. Na drugim miejscu jest Raszków (86,6 km), a na trzecim Nowe Skalmierzyce (68,9 km). Na kolejnych Sośnie (67,5 km), Sieroszewice (66,8 km), Odolanów (65,0km), Przygodzice (49,7km), Miasto Ostrów Wielkopolski (13,4km).
Najbardziej obciążone odcinki dróg to droga do Sieroszewic, którą dziennie przejeżdża ponad 6 tys. pojazdów. Nieco mniej pojazdów porusza się drogą do Koryt. Wzrosło także obciążenie drogi przez Odolanów do Sośni, z której dziennie korzysta ponad 4 tys. pojazdów.
- Wiele dróg krajowych nie ma takiego obciążenia jak na naszych drogach powiatowych – wyjaśniał Piotr Śniegowski dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg.
Jak wynika ze szczegółowego podsumowania w kadencji 2007-2010 zmodernizowano i wyremontowano 59,5 km jezdni oraz wybudowano 29,4 km. chodników. W Kadencji 2011-2014 powstało 54,9 km nowych i zmodernizowanych jezdni oraz 30,1 km chodników.
- Wszystkie kolejne kadencje dokładały swoje cegiełki w zakresie inwestycji drogowych. Ja z satysfakcją przyjmuję dane z lat 20111-2014. Mimo, że nie zaciągaliśmy kredytu, spłaciliśmy ponad 22 mln zobowiązań, i przy braku znaczących zewnętrznych źródeł finansowania, udało się zrealizować wiele zadań. Ważna dla mnie jest także współpraca z samorządami gminnymi, które w ostatniej kadencji przekazały ponad 6,4 mln zł na inwestycje na drogach powiatowych – powiedział P. Rajski.
Na zrealizowanie wszystkich potrzebnych zadań drogowych – 97,7 km dróg, potrzeba jeszcze wg. wstępnych szacunków ok. 68 mln. zł. Władze samorządowe mają nadzieję, że znaczną część tych środków uda się pozyskać ze środków unijnych, w tym Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, budżetu państwa w ramach tzw. „schetynówek’’ oraz ze środków własnych powiatu.
- Najważniejsze w przygotowanych planach inwestycji drogowych było uwzględnienie możliwych źródeł ich finansowania. Mamy więc listy zadań i wiemy gdzie chcemy wnioskować o pieniądze. Czekamy teraz poznanie szczegółowych kryteriów i na formalne uruchomienie środków unijnych. Dlatego tę diagnozę zaprezentowaliśmy radnym teraz, by jeszcze trafniej podejmować decyzje – wyjaśnia P. Rajski.
Radni wskazywali na potrzebę kontynuacji już rozpoczętych zadań drogowych, rozważenie wprowadzenia kategoryzacji dróg oraz na problem transportu ciężarowego, który w znacznym stopniu przyczynia się do dewastacji dróg.