OBOWIĄZEK INFORMACYJNY RODO

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) informuję, iż

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Starosta Ostrowski, Starostwo Powiatowe w Ostrowie Wielkopolskim z siedzibą w: 63-400 Ostrów Wielkopolski, al. Powstańców Wielkopolskich 16, tel.: 62 737 84 00, fax.: 737 84 33, e-mail: starostwo@powiat-ostrowski.pl, www.powiat-ostrowski.pl.
  2. Administrator Danych powołał Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą w Starostwie Powiatowym w Ostrowie Wielkopolskim, tel.: 62 737 84 38, fax.: 737 84 56.  e-mail: iod@powiat-ostrowski.pl.  
  3. Dane osobowe są gromadzone i przetwarzane w celu realizacji obowiązków Administratora Danych, w związku z załatwianą sprawą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia RODO, co oznacza, iż przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, a także w celach archiwalnych.
  4. Dane osobowe będą usuwane w terminach wskazanych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych lub w innych przepisach prawa, regulujących czas przetwarzania danych.
  5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym je na zlecenie Administratora Danych (np.: podmiotom serwisującym systemy informatyczne i aplikacje w których przetwarzane są dane osobowe), instytucjom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np.: organom administracji, sądom,) oraz innym podmiotom w zakresie, w jakim są one uprawnione do ich otrzymywania na podstawie przepisów prawa.
  6. Podanie danych osobowych jest obowiązkiem ustawowym i wynika z obowiązujących przepisów prawa.
  7. Osoba, której dane są przetwarzane, w granicach określonych rozporządzeniem RODO, ma prawo do:
    • żądania od Administratora Danych dostępu do swoich danych osobowych,
    • sprostowania, ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, a także przenoszenia danych,
    • wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przechodzę do serwisu
strona główna | mapa serwisu | kontakt
Herb Powiatu Ostrowskiego
Do kogo z reklamacją?
27 maja 2015 roku

Do kogo z reklamacją?

W świetle nowych przepisów konsument znów staje przed dylematem: „czy z reklamacją należy udać się do sprzedawcy, czy do gwaranta”? - Aby dokonać wyboru właściwego trybu wystarczy zapoznać się z podstawowymi informacjami prawnymi zawartymi poniżej – wyjaśnia Anna Stawicka Powiatowy Rzecznik Konsumenta.

Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (tekst. jedn. 2014 poz. 827), która weszła w życie w dniu 25 grudnia 2014 roku wprowadziła zmiany w prawach konsumentów w przedmiocie zakupów towarów dokonanych od dnia 25 grudnia 2015 roku.

Rękojmia (podstawa prawna odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową) - to bezwzględna odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej. Ochrona z tytułu rękojmi nie musi być osobno udzielona przez sprzedawcę w chwili sprzedaży, ponieważ obowiązuje z mocy prawa (ex lege) od dnia wydania rzeczy kupującemu. Podstawy prawne odpowiedzialności sprzedawcy z niniejszego tytułu regulują przepisy Kodeksu cywilnego od art. 556 kc. do art. 576 kc. Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują konsumentowi (w przypadku rzeczy ruchomych) przez okres dwóch lat od daty wydania przez sprzedawcę zakupionego towaru. Przepisy w sposób ścisły regulują uprawnienia konsumenta z tytułu wad towaru i pozwalają konsumentowi już w przypadku pierwszej reklamacji zażądać zwrotu gotówki (odstąpić od umowy) lub złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny.

Gwarancja to ochrona, która zostaje udzielona przez dowolny podmiot – w praktyce najczęściej przez producenta. Gwarancja ma charakter dobrowolny, a jej udzielenie następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego na wypadek ujawnienia się wad w zakupionym przez konsumenta towarze. Obowiązujące przepisy nie nakładają na przedsiębiorców obowiązku udzielenie gwarancji,  co przesądza o dobrowolności zapisów zawartych w oświadczeniu gwarancyjnym.

W przypadku złożenia oświadczenia gwarancyjnego w gwarancji muszą być respektowane minimalne zasady ustalone w przepisach Kodeksu cywilnego od art. 577 kc do art. 581 kc). Są to m.in. zasady przedłużania gwarancji w razie naprawy lub wymiany. W przeważającym zakresie gwarant może jednak kształtować zasady odpowiedzialności dowolnie. Przykładowo może udzielić gwarancji na okres 1 roku od daty zakupu towaru przez konsumenta, jak również może zobowiązać się wyłącznie do usunięcia wad rzeczy sprzedanej.

- Konsument zanim podejmie decyzję do jakiego podmiotu skierować swoje roszczenia – do sprzedawcy, czy do gwaranta powinien zapoznać się z treścią oświadczenia gwarancyjnego. Jeżeli zakres uprawnień udzielonych konsumentowi z niniejszego tytułu jest niewielki z całą pewnością korzystniejsze dla konsumenta będzie dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi – wyjaśnia Anna Stawicka. - Wybór trybu z jakiego składamy reklamację należy do konsumenta. Sprzedawca nie może nakazać konsumentowi dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji udzielonej przy sprzedaży. Jeśli reklamacja zostanie złożona na podstawie gwarancji, to konsument nie może w zakresie tej reklamacji korzystać z rękojmi i jednocześnie zgłaszać roszczeń wobec sprzedawcy.

Powiatowy Rzecznik Konsumenta przyjmuje interesantów w poniedziałki w godz. od 8.00 do 16.00 oraz w czwartki w godz. od 8.00 do 14.00, w budynku Starostwa Powiatowego w Ostrowie, Ostrów Wielkopolski al. Powstańców Wielkopolskich 16.  

Dodał(a): Janusz Grzesiak
Odwiedzin: 1687