Do kogo z reklamacją?
W świetle nowych przepisów konsument znów staje przed dylematem: „czy z reklamacją należy udać się do sprzedawcy, czy do gwaranta”? - Aby dokonać wyboru właściwego trybu wystarczy zapoznać się z podstawowymi informacjami prawnymi zawartymi poniżej – wyjaśnia Anna Stawicka Powiatowy Rzecznik Konsumenta.
Ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (tekst. jedn. 2014 poz. 827), która weszła w życie w dniu 25 grudnia 2014 roku wprowadziła zmiany w prawach konsumentów w przedmiocie zakupów towarów dokonanych od dnia 25 grudnia 2015 roku.
Rękojmia (podstawa prawna odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową) - to bezwzględna odpowiedzialność sprzedawcy za wady rzeczy sprzedanej. Ochrona z tytułu rękojmi nie musi być osobno udzielona przez sprzedawcę w chwili sprzedaży, ponieważ obowiązuje z mocy prawa (ex lege) od dnia wydania rzeczy kupującemu. Podstawy prawne odpowiedzialności sprzedawcy z niniejszego tytułu regulują przepisy Kodeksu cywilnego od art. 556 kc. do art. 576 kc. Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują konsumentowi (w przypadku rzeczy ruchomych) przez okres dwóch lat od daty wydania przez sprzedawcę zakupionego towaru. Przepisy w sposób ścisły regulują uprawnienia konsumenta z tytułu wad towaru i pozwalają konsumentowi już w przypadku pierwszej reklamacji zażądać zwrotu gotówki (odstąpić od umowy) lub złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny.
Gwarancja to ochrona, która zostaje udzielona przez dowolny podmiot – w praktyce najczęściej przez producenta. Gwarancja ma charakter dobrowolny, a jej udzielenie następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego na wypadek ujawnienia się wad w zakupionym przez konsumenta towarze. Obowiązujące przepisy nie nakładają na przedsiębiorców obowiązku udzielenie gwarancji, co przesądza o dobrowolności zapisów zawartych w oświadczeniu gwarancyjnym.
W przypadku złożenia oświadczenia gwarancyjnego w gwarancji muszą być respektowane minimalne zasady ustalone w przepisach Kodeksu cywilnego od art. 577 kc do art. 581 kc). Są to m.in. zasady przedłużania gwarancji w razie naprawy lub wymiany. W przeważającym zakresie gwarant może jednak kształtować zasady odpowiedzialności dowolnie. Przykładowo może udzielić gwarancji na okres 1 roku od daty zakupu towaru przez konsumenta, jak również może zobowiązać się wyłącznie do usunięcia wad rzeczy sprzedanej.
- Konsument zanim podejmie decyzję do jakiego podmiotu skierować swoje roszczenia – do sprzedawcy, czy do gwaranta powinien zapoznać się z treścią oświadczenia gwarancyjnego. Jeżeli zakres uprawnień udzielonych konsumentowi z niniejszego tytułu jest niewielki z całą pewnością korzystniejsze dla konsumenta będzie dochodzenie roszczeń z tytułu rękojmi – wyjaśnia Anna Stawicka. - Wybór trybu z jakiego składamy reklamację należy do konsumenta. Sprzedawca nie może nakazać konsumentowi dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji udzielonej przy sprzedaży. Jeśli reklamacja zostanie złożona na podstawie gwarancji, to konsument nie może w zakresie tej reklamacji korzystać z rękojmi i jednocześnie zgłaszać roszczeń wobec sprzedawcy.
Powiatowy Rzecznik Konsumenta przyjmuje interesantów w poniedziałki w godz. od 8.00 do 16.00 oraz w czwartki w godz. od 8.00 do 14.00, w budynku Starostwa Powiatowego w Ostrowie, Ostrów Wielkopolski al. Powstańców Wielkopolskich 16.