Kluczem do sukcesu są pozytywne emocje
To właśnie emocje, te pozytywne i negatywne były głównym tematem konferencji z cyklu Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka, która od czterech lat towarzyszy Dniom Bezpłatnych Porad organizowanym przez Zespół Szkół Specjalnych w Ostrowie Wielkopolsce.
Pomysł organizowania dorocznych konferencji w zakresie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka wypłynął z oczekiwań zgłaszanych przez rodziców podczas Dni Bezpłatnych Porad. Cyklowi konferencji towarzyszy hasło „Najważniejszy jest początek”. W tym roku organizatorzy skupili się na sferze emocjonalnej naszego życia.
- „Dzisiaj wychodzimy od źródeł, od emocji. Obecnie przeważa skupienie na metodach i na samym dziecku, ale wspomaganie rozwoju dziecka musi obejmować całą rodzinę. Musimy oddziaływać na tą rodzinę i zadbać o pozytywne emocje rodziny, ponieważ jeśli nie będzie pozytywnych emocji u rodziny, nie będzie pozytywnych emocji u dziecka i to będzie hamowało jego rozwój” – wyjaśnia Roman Wojtyczka, wicedyrektor ZSS w Ostrowie Wielkopolskim.
Hasło tegorocznej konferencji nie bez powodu brzmi: „Emocje jako architekt rozwoju”.
- „Przyzwyczajeni jesteśmy do takiego podejścia, że o rozwoju, poznaniu świata decydują zmysły. Prawda jest taka, że jeśli nie będą temu towarzyszyły pozytywne emocje to zmysły w niewygodnych emocjach sobie nie poradzą z odkrywaniem świata, albo będą przeszkadzały, i wówczas świat będziemy odczytywali w krzywym zwierciadle” – dodaje Roman Wojtyczka.
Jak podkreślają specjaliści pierwsze trzy lata życia dziecka są bardzo ważne pod kątem zaspokojenia emocjonalnych potrzeb dziecka, ponieważ wpływają na jego całe dalsze życie. Gościem specjalnym konferencji, który rozwinął ten temat, był psycholog, neuroterapeuta, psychoterapeuta, Twórca Akademii Super Rodzica, Akademii Super Nauczyciela, a prywatnie ojciec dziecka ze spektrum autyzmu - Rafał Aleksandrowicz.
- „Szukając informacji na temat naszego prelegenta dowiedziałem się, że uważa, że należy zawsze mieć czas dla siebie. Pisze, że w ciszy najwięcej można usłyszeć. Namawia do tego, abyśmy w życiu nie kłamali, a przede wszystkim, abyśmy nie okłamywali samych siebie. Zachęca do tego, aby dawać sobie nagrody. Uważa, że czasem trzeba się w życiu zresetować. Zachęca, żebyśmy marzenia zmieniali w cele i co najmniej raz w tygodniu spoglądali w gwiazdy. Proponuje, abyśmy raz po raz starali się w sobie odnaleźć ciszę. Uważa, że zawsze mamy wybór. Jeśli coś nas uzależnia - mówi wywal to. Proponuje abyśmy się nigdy nie poddawali. Jeśli coś ciągle nie wychodzi – zostaw to, zrobisz to jutro. A dziś zadbaj o dobry nastrój na następny dzień. Przypomina: uśmiechaj się, raz po raz wyloguj się, miej czas na rozmowę” – powiedział przedstawiając swojego gościa z Krakowa R. Wojtyczka.
Rafał Aleksandrowicz w swoim wystąpieniu zaprezentował dane dotyczące realiów codziennego życia oraz kontekst w jakim emocje młodego człowieka kształtują się.
- „Statystyczny rodzic rozmawia ze swoim dzieckiem jedynie 5 minut dziennie. Rozmowa dotyczy: jak było w szkole, czy zjadłeś obiad, za co dostałeś jedynkę, wyłącz komputer. Małżonkowie między sobą rozmawiają 15 minut dziennie. Treść tych rozmów również jest uboga: czy zapłaciłeś rachunki, kiedy dostaniesz podwyżkę, wynieś śmieci. To jest przerażające – mówił Rafał Aleksandrowicz.
Psycholog podkreślił, że w kontaktach i więziach międzyludzkich, rodzinnych przeszkadza telewizja, komputery oraz telefony, w których komunikacja się skraca i upraszcza. Duże spustoszenie w rozwoju emocjonalnym dziecka czynią gry komputerowe, które kształtują syndrom nieśmiertelności i oderwania od rzeczywistości.
- „Gdzie jest ta więź? Dlaczego ten najważniejszy czas, który mamy na to, aby nawiązać tę relację interpersonalną z dzieckiem marnujemy? To jest bardzo ważne pytanie które musimy sobie zadać. Jeśli ten czas poświęcamy na pracę, to czy nie jest tak, że im więcej zarabiamy, tym więcej wydajemy?” – pytał słuchaczy R. Aleksandrowicz.
Ze statystyk wynika, że 30% społeczeństwa cierpi na problemy natury psychicznej, psychiatrycznej, psychologicznej skłaniając się ku środkom uspokajającym i antydepresyjnym. 30% wszystkich małżeństw w Polsce jest po rozwodzie, a najczęstszą przyczyną rozwodów jest nieumiejętność porozumienia się. 45 % nauczycieli nadużywa krzyku. Młodzi nauczyciele po 5 latach rezygnują z pracy, zmieniają placówkę lub odchodzą z oświaty.
Psycholog skupił się na udowodnieniu, że rodzic i nauczyciel nie do końca i nie zawsze może wpłynąć na dziecko, ale może wpływać na swoje emocje i zachowanie, by tworzyć dla dziecka pozytywne wzorce i dobrą atmosferę do rozwoju.
- Emocje są podstawą naszego funkcjonowania, jako rodzica, jako nauczyciela, jako terapeuty. Uczeń, który dzień wcześniej przeżył tragiczne wydarzenie w domu, idzie do szkoły, aby nawiązać relacje interpersonalne, poszukać prawidłowych wzorców, pozytywnych emocji. Dlatego tak ważna i odpowiedzialna jest praca nauczyciela. Nasze pozytywne emocje są tajemnicą sukcesu wychowawczego – podkreślił Rafał Aleksandrowicz.
W drugiej części spotkania przedstawiony został program do wczesnego diagnozowania autyzmu.
- „Zależało nam na obecności nie tylko rodziców, ale także przedstawicieli żłobków, przedszkoli, a nawet służby zdrowia, czyli pielęgniarek przeprowadzających bilans dziecka, aby już między 16 a 30 miesiącem życia rodzic sam lub przy wsparciu tych właśnie osób mógł takie wstępne badanie przesiewowe pod kątem autyzmu przeprowadzić” – informuje R. Wojtyczka.
Konferencja odbyła się 5 marca 2016r. w sali widowiskowej Młodzieżowego Domu Kultury w Ostrowie Wielkopolskim.