OBOWIĄZEK INFORMACYJNY RODO

Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO) informuję, iż

  1. Administratorem Państwa danych osobowych jest Starosta Ostrowski, Starostwo Powiatowe w Ostrowie Wielkopolskim z siedzibą w: 63-400 Ostrów Wielkopolski, al. Powstańców Wielkopolskich 16, tel.: 62 737 84 00, fax.: 737 84 33, e-mail: starostwo@powiat-ostrowski.pl, www.powiat-ostrowski.pl.
  2. Administrator Danych powołał Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z siedzibą w Starostwie Powiatowym w Ostrowie Wielkopolskim, tel.: 62 737 84 38, fax.: 737 84 56.  e-mail: iod@powiat-ostrowski.pl.  
  3. Dane osobowe są gromadzone i przetwarzane w celu realizacji obowiązków Administratora Danych, w związku z załatwianą sprawą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia RODO, co oznacza, iż przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze, a także w celach archiwalnych.
  4. Dane osobowe będą usuwane w terminach wskazanych w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych lub w innych przepisach prawa, regulujących czas przetwarzania danych.
  5. Dane osobowe mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym je na zlecenie Administratora Danych (np.: podmiotom serwisującym systemy informatyczne i aplikacje w których przetwarzane są dane osobowe), instytucjom uprawnionym do ich uzyskania na podstawie obowiązującego prawa (np.: organom administracji, sądom,) oraz innym podmiotom w zakresie, w jakim są one uprawnione do ich otrzymywania na podstawie przepisów prawa.
  6. Podanie danych osobowych jest obowiązkiem ustawowym i wynika z obowiązujących przepisów prawa.
  7. Osoba, której dane są przetwarzane, w granicach określonych rozporządzeniem RODO, ma prawo do:
    • żądania od Administratora Danych dostępu do swoich danych osobowych,
    • sprostowania, ograniczenia przetwarzania lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, a także przenoszenia danych,
    • wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przechodzę do serwisu
strona główna | mapa serwisu | kontakt
Herb Powiatu Ostrowskiego
Wystawa plakatu Leszka Hołdanowicza
3 sierpnia 2016 roku

Wystawa plakatu Leszka Hołdanowicza

Plakaty Leszka Hołdanowicza- warszawskiego grafika, artysty należącego do grona twórców „polskiej szkoły plakatu"- od piątku 29 lipca 2016 roku prezentowane są w ostrowskiej Galerii Sztuki Współczesnej. Plakaty są historycznym już przekazem komunikacyjnym ubranym w artystyczną formę plastyczną. Obok nich nie można przejść obojętnie. Przykuwają uwagę dzięki walorom estetycznym a także trafnością i umiejętnym zaprezentowaniem tematu.

Plakat jest polem twórczości najwybitniejszych grafików i malarzy XX wieku. Jednym z przedstawicieli jest Leszek Hołdanowicz, który do sztuki plakatu wniósł geometryczną dyscyplinę i ascezę środków plastycznych. Jego prace są z reguły czarno- białe, posługujące się fotografią, rezygnujące z podręcznego pisma, z wywrócona kompozycją m.in. komasującej treść w dolnej części plakatu zostawiając np. białe tło. Później stopniowo wprowadzał kolor, ale nadal bardzo oszczędnie.

* dsc_0247.jpg

„Ta wystawa jest konsekwencją poprzedniej - prezentowany wcześniej Hubert Hilscher i obecnie Leszek Hołdanowicz mają obydwaj wiele wspólnego.  To najwybitniejsi autorzy, którzy zaistnieli w przestrzeni pomiędzy końcem „polskiej szkoły plakatu”, której nasilenie było w latach 1960- 1963 a przed II fazą „malarskiego plakatu” z lat 80. ” - powiedział Cezary Janiszewski dyrektor galerii.

Hołdanowicz to profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, od 1965 roku zajmujący się dydaktyką z zakresu problemów projektowania graficznego, projektuje plakaty, grafikę książkową i wydawniczą. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i w Warszawie, dyplom w pracowni plakatu prof. Henryka Tomaszewskiego (1964). Jest prekursorem technik sitodrukowych w Polsce, a także wykorzystania komputera w projektowaniu graficznym.

* dsc_0262.jpgAutor urodzony w 1937 roku osobiście nie mógł pojawić się w Ostrowie. Gościem wernisażu był za to znakomity znawca plakatu i uznany krytyk Zdzisław Szubert-kurator Galerii Plakatu i Designu Muzeum Narodowego w Poznaniu a także kurator wielu krajowych i zagranicznych wystaw. Przybliżył on kulisty powstania wielu z tych dzieł opowiadając o sposobie zdobywania materiałów oraz wykonania prac karkołomnych jak na ówczesne czasy. Niektóre plakaty powstały już w latach 60. i 70. ubiegłego wieku.

* dsc_0227.jpg „W projektowaniu miał kilka interesujących epizodów, m.in. z plakatem wielkoformatowym do filmu „Ósmy dzień tygodnia”, który miał być prezentowany w Cannes. Grafik zdobył zlecenie, ale żeby sprostać oczekiwaniom trzeba było pokonać wiele trudności. W Polsce wtedy nie było ani takiego formatu papieru, ani farb. Nie miał też odpowiedniego miejsca żeby suszyć odbitki. Wynajął z kolegami dużą salą, przygotowali specjalny stół, drukowali na zdobytym papierze kancelaryjnym jeszcze przed pocięciem, co umożliwiło im druk na jednym arkuszu w całości, bez sklejania. 3 dni i 3 noce wałkiem robili ten plakat.  100 egzemplarzy wysuszono, rulon z gotowymi plakatami miały być przetransportowane pociągiem do Warszawy. Tam jednak było tak gorąco, że plakaty się posklejały. Ostatecznie po wszystkich przygodach Hołdanowicz dostarczył cały nakład do zleceniodawcy- Filmu polskiego. Jak się ostatecznie okazało film zamiast na ekrany trafił na półki i do Cannes wcale nie pojechał. Dopiero po 89 roku film trafił na ekrany a plakat do dziś przypomina te wydarzenia i czasy w jakich przyszło artyście tworzyć”- wspomina Zdzisław Szubert - znawca plakatu.

W Galerii można zobaczyć plakaty o tematyce kulturowej- wykonanej na potrzeby filmu, teatru, festiwali, koncertów oraz społecznej- w ramach m.in. kampanii antyalkoholowych.

„Autor bardzo dobrze korespondował z tematyką muzyczną, wyczuwał tą rytmikę w swoich kompozycjach plastycznych. Ponadto w tematach społecznych potrafił znaleźć bardzo wyrazisty symbol m.in. wpadające dziecko na drogę. Warto zwrócić uwagę na plakaty antyalkoholowe-  są jednymi z najlepszych jakie powstały w polskim plakacie”- powiedział Zdzisław Szubert.

* dsc_0223.jpgPrace są bardzo zróżnicowane stylistycznie. Ich wspólnymi cechami jest oszczędność formy, czasami ironia, nowatorskie liternictwo. Wystawę 75 plakatów można oglądać do 26 sierpnia 2016 roku.

Dodał(a): Zuzanna Jerzyk
Odwiedzin: 409