Biologią po oczach - zajęcia terenowe
Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego przyswajali wiedzę z biologii bez użycia podręczników. W dniu 22 maja 2017 r. „Robaczki” z klas pierwszych, biologiczno-chemicznych w III Liceum Ogólnokształcącym, miały okazję uczestniczyć w wycieczce terenowej do Parku Krajobrazowego Dolina Baryczy w okolicach Odolanowa pod przewodnictwem nauczyciela biologii Jacka Pawłowskiego.
Ćwiczenia zaczęły się od krótkiej charakterystyki Obszaru Natura 2000 „Ostoja nad Baryczą”, następnie kilku ochotników z obu klas przedstawiało prezentację na temat wybranych gatunków flory i fauny występujących na tym właśnie obszarze. Po tym grupa udała się na poszukiwanie kąkola polnego. Kiedyś mówiło się, że pola były pełne maków, chabrów i kąkoli. Niestety dziś ten chwast występuje niezmiernie rzadko.
Uczniowie w ramach konkursu próbowali określić gatunki roślin, korzystając z maty dydaktycznej. Po krótkim odpoczynku i wykonaniu pamiątkowych zdjęć udali się w kierunku stanowiska pełnika europejskiego - kwiatu, który kształtem przypomina róże. Co ciekawe jest rośliną trującą, niejadalną przez zwierzęta. Jest pod ścisłą ochroną. Zatrzymali się również przy skalnicy ziarenkowatej, posłuchali wykładu o tataraku - rośliny, z której kłącza wydobywa się charakterystyczny aromat.
- Ciekawostką dla nas było to, że wszystkie osobniki tataraku występujące w Europie są naturalnymi klonami. Jednak największą atrakcją było dla nas spotkanie dwóch storczyków - kukułki szerokolistnej - różowego kwiatu z plamkami na liściach oraz listery jajowatej, której widok wywołał nieopanowaną radość u naszego przewodnika- powiedziała Katarzyna Krawczyk - uczennica III LO.
Ponadto uczestnicy wycieczki zobaczyli nasięźrzała pospolitego - paproć, która wyglądem wcale jej nie przypomina. Niemałą ekscytację wywołał widok turkucia podjadka, którego uczniowie próbowali (w celach dydaktycznych oczywiście) zabrać z nimi do szkoły, lecz niestety owad wybrał wolność.
Wyprawa z pewnością pozwoliła lepiej poznać otaczający świat nie tylko na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, ale również poprzez praktyczne działanie.