Nowy węzeł na obwodnicy?
2 węzły, 9 przecięć, przejazd rowerowo-pieszy, most na Baryczy, trzy przejścia dla zwierząt – takie obiekty inżynierskie zawiera projekt drugiego etapu obwodnicy dla Ostrowa Wielkopolskiego. Samorządowcy czynią starania, aby powstał jeszcze jeden węzeł na terenie gminy Przygodzice. Pozwoliłoby to na otwarcie nowych terenów inwestycyjnych dla powiatu ostrowskiego – uważa starosta Włodzimierz Jędrzejak.Koncepcja drugiego etapu obwodnicy, której autorem jest poznańskie biuro projektowe DROMOST, została zaprezentowana w sierpniu 2007 roku w Powiatowym Zarządzie Dróg w Ostrowie Wielkopolskim. Starosta Włodzimierz Jędrzejak do udziału w spotkaniu zaprosił przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu, prezydenta miasta, wójtów gminy Ostrów i Przygodzice, reprezentacje nadleśnictwa Taczanów i Antonin oraz ekspertów z firmy GEOPLAN, z którą powiat współpracuje przy realizacji tej inwestycji.
Tamto pierwsze, inauguracyjne spotkanie miało typowo roboczy charakter, stąd tak szeroka reprezentacja wielu środowisk. Chodziło nam o to, aby jeszcze na etapie projektowania uwzględnić w sposób maksymalny oczekiwania mieszkańców związane z drogami dojazdowymi, zjazdami, skomunikowaniem całego obszaru obwodnicy z pozostałymi terenami. Gospodarze gmin bardzo wnikliwie oceniali i opiniowali wszystkie obiekty inżynierskie, wnosili swoje uwagi i inicjatywy. Wspólnie z prezydentem Torzyńskim i wójtem Kaźmierczakiem optowaliśmy wówczas za wybudowaniem jeszcze jednego węzła na trasie drugiego etapu. W naszej ocenie dodatkowy węzeł pozwoliłby na otwarcie nowych terenów inwestycyjnych dla naszego regionu - mówi starosta Włodzimierz Jędrzejak.
Jest realna szansa, że propozycje samorządowców uda się wprowadzić w życie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czyni starania, aby zabezpieczyć teren pod budowę nowego węzła w Przygodzicach.
Cieszę się bardzo, że rozmowy, które rozpoczęliśmy z mojej inicjatywy dwa lata temu, mają szansę na pomyślny finał. Jeśli dojdzie do podpisania stosownego porozumienia pomiędzy GDDKiA, Gminą Przygodzice i Miastem Ostrów będę miał powody do szczególnej satysfakcji. Po pierwsze dlatego, że ten węzeł rzeczywiście będzie w przyszłości odgrywał bardzo ważna rolę na trasie przebiegu całej obwodnicy. Po drugie zaś ta sytuacja pokazuje, że warto rozmawiać i podejmować wspólne wysiłki dla lokalnych inicjatyw. Trzymam kciuki za to porozumienie i za jego realizację - podkreśla starosta Jędrzejak.
Drugi etap będzie miał 13,5 kilometra długości, dwie jezdnie - każda po dwa pasy ruchu. Wszystkie przecięcia z drogami poprzecznymi będą bezkolizyjne, gdyż zaprojektowano je w formie wiaduktów. W kilku miejscach zostaną zastosowane ekrany akustyczne. Cała obwodnica Ostrowa będzie miała prawie 20 kilometrów. Jest to największa i najdroższa inwestycja realizowana przez poznańską GDDKA w południowej Wielkopolsce.