Samorządowcy przeciwni nowym propozycjom!
Nowy przebieg Kolei Dużych Prędkości nie przewiduje w nim Ostrowa Wielkopolskiego, a także Powiatu Ostrowa. To całkowicie odmienne stanowisko od mozolnie wypracowanego kilka lat temu kompromisu. Taka decyzja oburzyła samorządowców, którzy sprzeciwiają się temu rozwiązaniu, a Prezydent Ostrowa nazywa tę propozycję „próbą rozbioru ostrowskiego węzła’’.
Marzenia o realizacji projektu Kolei Dużych Prędkości elektryzowały samorządy już kilkanaście lat temu. Wówczas, w 2002 roku zaprojektowano pierwotną koncepcję linii Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław. Przewidywało ona rozgałęzienie, które satysfakcjonowało zarówno Kalisz jak i Ostrów w sensie szybkiej dostępności mieszkańców obu miast oraz pozostałych miejscowości regionu.
Tymczasem w końcu stycznia br. zaprezentowano zupełnie nowy projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, w którym pojawił się nowy przebieg KDP. Propozycje pojawiły się w kontekście rządowego projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i skomunikowania go z poszczególnymi regionami Polski, co w mediach określono roboczo tzw. szprychami. Właśnie przebieg nowych tras, a w zasadzie wykluczenie z nich Ostrowa oburza samorządowców.
We wtorek 11 lutego 2020 podczas konferencji prasowej zarówno Prezydent Ostrowa Beata Klimek jak Starosta ostrowski Paweł Rajski oraz senator Ewa Matecka dali wyraz swojemu niezadowoleniu w tej sprawie.
- ‘‘Lokalizacja rozjazdów w Kaliszu w kierunku Poznania oraz w Sieradzu w kierunku Wrocławia, sprawia, że Ostrów Wielkopolski oraz Aglomeracja Kalisko - Ostrowska straciły możliwość szybkiego kolejowego połączenia z Wrocławiem. A co najważniejsze, Ostrów Wielkopolski jako generator największego ruchu pasażerskiego w regionie (aż milion pasażerów rocznie), traci bezpośrednie połączenie koleją dużych prędkości zarówno z Wrocławiem, jak i z Poznaniem. Stanowczo sprzeciwiamy się dokonywanemu na naszych oczach rozbiorowi ostrowskiego węzła kolejowego’’ - podkreśliła Beata Klimek.
Starosta Ostrowski zwrócił z kolei uwagę na wielkie znaczenie szybkich połączeń z Wrocławiem i Poznaniem dla mieszkańców. – ‘’Od wielu lat jako powiat przywiązujemy dużą uwagę do rozwoju szkolnictwa, zwłaszcza zawodowego. Pamiętajmy, że Ostrów Wielkopolski to miasto kolejarzy, ale kierunki kolejowe w naszym Zespole Szkół Budowlano - Energetycznym nie otworzyliśmy dla samej tradycji, tylko dla dalszego rozwoju. To bardzo duży wysiłek i organizacyjny i finansowy. Można powiedzieć, że są tu tworzone nowe kadry dla kolejnictwa’’ – powiedział Paweł Rajski. Starosta podkreślił również, że młodzież z Ostrowa Wielkopolskiego wybierając uczelnię wyższą stawia na studia we Wrocławiu lub właśnie w Poznaniu. Przyznał, że nie rozumie dlaczego nagle przedstawiono nowy projekt, tak niekorzystny dla Ostrowa Wielkopolskiego.
Samorządowcy podkreślili, że ich stanowisko nie jest przeciwko komuś, ale jest działaniem za umożliwieniem rozwoju obu miast i w obronie mieszkańców.
W poniedziałek 10 lutego rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie propozycji przebiegu nowych tras KDP. Swój głos w tej sprawie można wyrazić pod adresem: https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej.
Konsultacje potrwają do 10 marca 2020 roku. Trasa, o której mowa to ciąg nr 9, linia nr 85 (arkusz 5 oraz 6).