Innowacyjność w metodyce nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Ostrowskiego
W dniu 30.06.20r., zakończył się projekt pn. ” Innowacyjność w metodyce nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych Powiatu Ostrowskiego”. Projekt został przygotowany i zrealizowany przez pracowników Referatu Pozyskiwania Środków Zewnętrznych Wydziału Rozwoju Starostwa Powiatowego w Ostrowie Wielkopolskim, we współpracy z Dyrekcją i nauczycielami 10 szkół średnich, dla których Powiat Ostrowski jest organem prowadzącym oraz 4 zagranicznymi instytucjami partnerskimi z Exeter, Berlina, Rouen i Malagi. W projekcie uczestniczyło 57 nauczycieli języków obcych: 5 z I Liceum Ogólnokształcącego im. Ks. J.Kompałły i W. Lipskiego ; 4 z II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Reymonta, 7 z III Liceum Ogólnokształcącego, 6 z IV Liceum Ogólnokształcącego im. Fryderyka Chopina, 1 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Centrum Kształcenia Ustawicznego w Przygodzicach, 2 z Zespołu Szkół Transportowo Elektrycznych Centrum Kształcenia Ustawicznego, 8 z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Józefa Gniazdowskiego, 8 z Zespołu Szkół Usługowych, 7 z Zespołu Szkół Budowlano-Energetycznych i 9 z Zespołu Szkół Technicznych. W podziale na specjalności zawodowe, kurs metodyczny ukończyło 31 nauczycieli języka angielskiego, 21 nauczycieli języka niemieckiego, 3 nauczycieli języka hiszpańskiego oraz 2 nauczycieli języka francuskiego.
Celem projektu było podniesienie świadomości rozwoju języka obcego, dostarczenie nauczycielom aktualnego słownictwa i nowych metod nauczania, rozwijanie ogólnych umiejętności językowych, zapewnienie praktycznych pomysłów i nowych technik nauczania, przejrzenie najnowszych materiałów dydaktycznych i zbadanie aspektów współczesnego życia oraz kultury brytyjskiej, niemieckiej, hiszpańskiej i francuskiej. Cel projektu został osiągnięty poprzez realizację 48 godzinnego kursu z zakresu metodyki nauczania języka obcego, odpowiednio dla każdej grupy nauczycieli języków obcych w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Hiszpanii.
Zdaniem Dyrektora II LO - Pana Aleksandra Ziobro, „dzięki realizacji projektu, nauczyciele języka angielskiego wzbogacili swoją wiedzę dydaktyczną i językową, jak również ugruntowali swoje doświadczenie kulturowe dzięki czemu są bardziej kompetentnymi i świadomymi pedagogami. Wykorzystanie na zajęciach zdobytej wiedzy obfituje w nowe pomysły zaczerpnięte ze spotkań w grupie z innymi nauczycielami. Są to pomysły innowacyjne, podnoszące efekty kształcenia i powodujące zwiększenie zainteresowania nauką języka angielskiego. Młodzież wykazuje większe zainteresowanie językiem niemieckim, historią, kulturą, geografią oraz polityką Niemiec, niż w latach poprzednich. Uczniowie osiągają bardzo dobre wyniki w konkursach języka niemieckiego na szczeblu powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim. Młodzież chętnie wyjeżdża również na wycieczki do Niemiec np. do Berlina lub Drezna, podczas których poznają kulturę, tradycję, obyczaje oraz historię i sztukę dawnych i współczesnych Niemiec. Zwiększa się również liczba zainteresowanych uczniów pragnących podjąć studia na filologii germańskiej lub lingwistyce stosowanej”.
Wpływ projektu na szkołę - II LO, to: „Utrzymanie wysokiego poziomu nauczania języków obcych - języka francuskiego; doskonalenie umiejętności językowych, unowocześnienie metod nauczania języków obcych; poszerzenie zastosowania technologii informacyjnych w każdej dziedzinie funkcjonowania szkoły; kształtowanie umiejętności pracy w zespole; kształtowanie umiejętności adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości poprzez wdrożenie postawy uczenia się przez całe życie; podniesienie skuteczności nauczania poprzez zastosowanie innowacyjnych metod nauczania; rozwój kreatywności i innowacyjności; kształtowanie postaw tolerancji, otwartości wobec innych kultur; pogłębienie wiedzy o różnorodnych systemach edukacji w Europie; zwiększenie motywacji nauczycieli do przyszłych działań na rzecz szkoły i rozwoju osobistego; potrzeba wprowadzenia innowacji do oferty edukacyjnej szkoły; nadanie placówce wymiaru europejskiego poprzez stosowanie innowacyjnych metod nauczania”.
W ramach budżetu projektu dla każdej szkoły, uczestniczącej w projekcie zostały zakupione pomoce dydaktyczne do nauki języków obcych.
Realizacja projektu w ramach programu Erasmus+, została pozytywnie zaopiniowana przez Zarząd Powiatu Ostrowskiego, który zaleca kontynuację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół średnich (zarówno przedmiotów językowych, ogólnych i zawodowych), w wymiarze krajowym oraz międzynarodowym, w oparciu o dostępne środki zewnętrzne, w tym pochodzące z Unii Europejskiej.