TECHNO-GRANTY trafiły w ręce wynalazców
Robot humanoidalny, zaawansowany system wizyjny do zliczania obiektów, czy wirtualna strzelnica to zwycięzcy tegorocznej edycji konkursu TECHNO-GRANTY. Już po raz dziewiąty Powiat Ostrowski uhonorował w ten sposób młodych wynalazców i innowatorów.
Projekt wsparcia młodych wynalazców narodził się dziewięć lat temu. Chodziło o wprowadzenie mechanizmu wsparcia dla uczniów, którzy mieli pomysły, a nie zawsze wystarczało im środków na ich realizację, na zakup części i podzespołów. Obecnie mogą składać wnioski ubiegając się o wsparcie. Wyboru projektów do dofinansowania oraz najlepszych realizacji dokonuje niezależny panel ekspertów, przedsiębiorców z różnych dziedzin technicznych.
Uczestnicy gali w n-Klubie „Sztuka i edukacja''.
Tegoroczna gala podsumowująca IX edycja TECHNO-GRANTÓW odbyła się 24 kwietnia w N-Klubie „Sztuka i edukacja’’.
Starosta Ostrowski Paweł Rajski
-,,Zawsze z dużą ciekawością podchodzę do tego, czym zaskoczą nas uczniowie, jakie projekty zrealizują. I co roku okazuje się, że przygotowują wyjątkowe prace. Cieszę się, że w tym konkursie biorą udział uczniowie z różnych szkół, nie tylko stricte technicznych, ale także licea ogólnokształcące. To świadczy o tym jak zdolną młodzież mamy i jak potrafi ona korzystać z warunków i bazy edukacyjnej, którą dysponujemy’’ - powiedział Paweł Rajski Starosta Ostrowski.
Panel ekspertów ze Starostą Ostrowskim
W uroczystej gali wręczenia nagród udział wzięli: Andrzej Pichet radny Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, Radosław Torzyński, Wicestarosta Ostrowski, Daniel Mituła Przewodniczący Komisji Edukacji Rady Powiatu, Mirosław Rychlik Sekretarz Powiatu, Dorota Hurna reprezentująca Europoseł Marlenę Maląg. List do uczestników wystosowała również Ewa Matecka Senatro RP.
Paweł Ulichnowski, prezs Trasko Automatyka i szef Panelu Ekspertów
Laureaci TECNO-GRANTÓW 2025 i nagrodzone prace
KATEGORIA TECHNO - IDEA, WYRÓŻNIENIE
Temat projektu: „Bezpieczny pieszy, spokojny kierowca”
Uczestnik: Julia Maik (ZSE)
Opiekun: Wiesława Walkowiak (ZSE)
Projekt polega na stworzeniu bezpiecznego przejścia dla pieszych, które informuje kierowców
o zbliżających się do przejścia. W miastach lub poza nimi przy braku latarni osoba zbliżająca się do przejścia jest niewidoczna dla kierowcy. Stwarza to potencjalne ryzyko wypadku, które często skutkuje niepełnosprawnością a nawet śmiercią. Projekt „Bezpieczny pieszy, spokojny” polega na stworzeniu konstrukcji w skład, którego będą wchodzić „ słup ze znakiem D-6 (przejście dla pieszych), tablicy LED, która wyświetla napis STOP, czujnik nadający wiązkę światła, mniejszy słupek, który posiada odbiornik, czasomierz/timer, pomalowane pasy fluorescencyjną farbą. Zastosowanie farby fosforyzującej to sposób na ograniczenie wypadków, a także sposób na osiągnięcie dużych oszczędności energii. Celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pieszego, jak i kierującego pojazdem.
Nagroda V-CE TECHNO - IDEA
Temat projektu: Latający Kurier – dron dostawczy
Uczestnik: Oskar Młynarz (ZST)
Opiekunowie: Paweł Sobczak, Jarosław Sobczak (ZST)
Projekt ma na celu wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie dostaw. Dron będzie odpowiedzialny za autonomiczny transport niewielkich paczek o wadze do 2–3 kg, zapewniając realizację dostaw przez całą dobę i jednocześnie odciążając kurierów w ich codziennej pracy. Proponowane rozwiązanie zakłada znaczące ograniczenie tradycyjnego transportu kurierskiego z wykorzystaniem samochodów i ciężarówek, co w efekcie przyczyni się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dron autonomicznie zrealizuje proces transportu i dostarczy paczkę do odbiorcy w sposób szybki i bezpieczny. Dzięki zastosowaniu dronów dostawczych możliwe jest dotarcie do miejsc trudno dostępnych dla pojazdów, takich jak tereny górskie, obszary wiejskie czy trudno dostępne rejony miejskie. Dodatkowym atutem dronów jest ich niższy koszt utrzymania w porównaniu z pojazdami samochodowymi, co stanowi ekonomiczną alternatywę dla tradycyjnych metod transportu.
Projekt stanowi idealne rozwiązanie dla firm, które poszukują innowacyjnego sposobu na dotarcie do swoich odbiorców. Projekt odpowiada na rosnące potrzeby rynku i oczekiwania klientów w zakresie szybkości i wygody dostawy.
Nagroda główna TECHNO - IDEA
Temat projektu: A.C.T. – Advanced Counting Technology. Zaawansowany system wizyjny do zliczania obiektów
Uczestnicy: Natalia Jadczak, Miłosz Klepacki (ZST)
opiekun: Sławomir Szymanowski (ZST)
Projekt polega na stworzeniu systemu wizyjnego, który będzie zdolny do precyzyjnego liczenia obiektów oraz lokalizowania ich współrzędnych w określonym obszarze. System będzie analizować obraz z kamery i na podstawie jego przetwarzania określi położenie obiektów, a także zliczy struktury, takie jak zwoje sprężyn. W przyszłości system ma umożliwić integrację z robotem, który na podstawie otrzymanych współrzędnych obiektów będzie w stanie precyzyjnie zlokalizować i podnieść przedmioty. Inspiracją do podjęcia tego projektu była potrzeba automatyzacji procesów w przemyśle i logistyce, gdzie kluczowe jest szybkie i precyzyjne zliczanie oraz lokalizacja obiektów. W wielu dziedzinach, takich jak produkcja, magazynowanie czy recykling, liczenie elementów odbywa się ręcznie lub przy użyciu mało efektywnych systemów. Chęć usprawnienia tego procesu, połączenia z nowoczesnymi technologiami wizyjnymi oraz integracji z robotyką była głównym impulsem do stworzenia projektu. Projekt jest skierowany do szerokiego grona odbiorców, m. in. w przemyśle, logistyce, sektorze edukacyjnym.
KATEGORIA TECHNO - INNOVATOR, WYRÓŻNIENIA
Temat projektu: „Ares Voyager”
Uczestnik: Oliwier Wawrzyniak (III LO), Nikodem Piasecki (ZST), Jakub Młynek (ZST)
Opiekun: Tomasz Szydłowski (III LO)
Ares Voyager to adaptacja łazika marsjańskiego. Ma on umożliwić rozpoznanie terenu dla służb ratowniczych przed wejściem ratowników na dany teren. Może być również wykorzystywany do pobierania próbek gleby. Łazik posiada kamerę, która może prowadzić rozpoznanie. Ares Voyager jest wyposażony w robotyczne ramię, posiada napęd na 6 kół.
Oparty jest on o mikrokontroler Arduino, który za pomocą fal radiowych komunikuje się z kontrolerem, który obsługuje operator łazika. Pojazd jest zintegrowany ze strona internetową, na której będą wyświetlane dane z czujników oraz podgląd kamery ratowniczej. Głównym celem, który ma osiągnąć łazik jest zwiększenie bezpieczeństwa ratowników.
Temat projektu: Bezzałogowy statek powietrzny z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Uczestnik: Alan Stachowczyk (ZST)
opiekun: Piotr Miś (ZST)
Projekt polega na stworzeniu zaawansowanego drona opartego na technologii sztucznej inteligencji, który nie tylko identyfikuje obiekty, ale również interpretuje i przewiduje zmiany w analizowanych scenach. Dzięki integracji drona z nowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak YOLOv11, protokół RTSP oraz predictive i generative AI, projekt oferuje: Rewolucję w monitoringu i bezpieczeństwie - Dron automatycznie wykrywa zagrożenia, identyfikuje osoby w niebezpieczeństwie oraz monitoruje przestrzeń miejską i trudno dostępne tereny w czasie rzeczywistym; Wsparcie strategicznych decyzji - Predictive AI umożliwia przewidywanie trajektorii obiektów, a generative AI tworzy raporty, wizualizacje i scenariusze, wspierając efektywne planowanie działań;
Podniesienie standardów technologicznych - Połączenie zaawansowanych algorytmów AI, wydajnego modelu YOLOv11 i niezawodnej transmisji danych wyznacza nowe standardy w analizie wideo i zarządzaniu danymi, Elastyczność i skalowalność - Dron może być łatwo dostosowany do różnych zastosowań, takich jak ratownictwo, rolnictwo precyzyjne czy inspekcje techniczne, oferując wszechstronność i wysoką funkcjonalność.
Nagroda V-CE TECHNO - INNOVATOR
Temat projektu: Insuline - fridge
Uczestnicy: Krzysztof Tomalak (ZST), Damian Frankiewicz (ZST-E CKU)
Opiekun: Jarosław Sobczak (ZST-E CKU)
Produkt jest dedykowany osobom z cukrzycą typu 1 oraz w zaawansowanym stadium cukrzycy typu 2, które prowadzą aktywny tryb życia i potrzebują bezpiecznego sposobu na przechowywanie leków.
Świetnie sprawdzi się również w sytuacjach kryzysowych podczas gdy występują problemy logistyczne związane z katastrofami pogodowymi czy konfliktami zbrojnymi, gdzie utrzymanie odpowiednich warunków przechowywania leków może być wyzwaniem. Urządzenie nadaje się także do przechowywania innych leków wrażliwych na temperaturę.
Nagroda główna TECHNO - INNOVATOR
Temat projektu: Axon Humanoidalny Robot
Uczestnicy: Marcin Tyszko, Marcin Płomiński (ZST)
Opiekun: Paweł Sobczak, Jarosław Sobczak, (ZST)
Celem projektu było stworzenie robota o nazwie Axon, który na podstawowym poziomie odzwierciedla zdolności komunikacyjne humanoidalnego robota Pepper, przy znacznie niższych kosztach i własnoręcznym wykonaniu .Robot demonstruje możliwości sztucznej inteligencji w sposób przystępny i edukacyjny. Inspiracją do stworzenia robota jest rosnące zastosowanie sztucznej inteligencji w codziennym życiu. Projekt ma na celu zmianę podejścia do sztucznej inteligencji – od obaw i niepewności do fascynacji i zrozumienia a także pokazanie, że AI może być ciekawym narzędziem dydaktycznym.
Robot może być dostosowany do różnych odbiorców: dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów. Axon potrafi przekazywać wiedzę (edukacja na różne tematy, prezentacje); rozmawiać z użytkownikami na różne tematy, oraz obsługiwać gości w instytucjach (witanie, wskazywanie drogi i odpowiadanie na pytania).
KATEGORIA TECHNO - KREATOR, WYRÓŻNIENIA
Temat projektu: Wykonanie formy stalowej do produkcji przedmiotów z tworzywa sztucznego metoda wtrysku oraz sprawdzenie jej sprawności poprzez wykonanie breloczków na wtryskarce.
Uczestnik: Dawid Musialski (ZST-E CKU)
Opiekun: Sławomir August (ZST-E CKU)
Celem projektu było wykonanie funkcjonalnej pomocy dydaktycznej w postaci stalowej formy do wtryskarki do tworzyw sztucznych i wytwarzania breloczków z logiem ZST-E. Na podstawie projektu produktu końcowego zaprojektowana została forma wtryskowa w programie CAD, a następnie wykonana w szkolnej pracowni obróbki skrawaniem przy użyciu frezarek CNC.
Po jej wykonaniu i montażu w wtryskarce maszyna potrafi wyprodukować breloczki z logotypem szkoły. Wytworzone z tworzywa sztucznego breloczki z logiem ZST-E będą wykorzystywane jako materiały promocyjne.
Temat projektu: Less Wire – Elektrodrążarka drutowa, Wire EDM
Uczestnik: Jakub Markowski, Tomasz Karwik, Bartłomiej Kaj (ZST)
Opiekun: Sławomir Szymanowski (ZST)
Projekt polega na stworzeniu maszyny zdolnej do precyzyjnej obróbki metali twardych, aby każdy mógł wykonać na swoje potrzeby wszelkie elementy wymagającej dużej precyzji. Celem było zbudowanie urządzenia Wire EDM w kategoriach wielkości desktopowych/amatorskich kierowany głównie dla hobbystów oraz uczniów szkół, tak aby mogli zapoznać się z technologia EDM i skorzystać z maszyny w swoich projektach.
Urządzenia WireEDM pozwalają na precyzyjne wycinanie części z materiałów takich jak stal, aluminium i innych będących przewodnikami elektryczności. Aktualnie stosuje się je głównie do prototypowania lub produkcji małoseryjnych. Przykładowo używa się ich do wykonywania zębatek precyzyjnych oraz każdej innej rzeczy gdzie wymagana jest bardzo duża dokładność wykonania.
Nagroda V-CE TECHNO - KREATOR
Temat projektu: „Drugie życie energii”
Uczestnicy: Miłosz Deckert, Michał Mańkowski, Adam Walczak (III LO)
Opiekun: Marcin Grzybek (III LO)
Projekt polega na stworzeniu stacji ładowania zasilanej zarówno energią słoneczną, jak i z sieci elektrycznej. To projekt łączący w sobie aspekty elektroniki i energetyki. Takie urządzenie może znaleźć zastosowanie zarówno w domu jako dodatkowe źródło energii w przypadku braku zasilania, jak i w terenie, np. podczas campingów czy wypraw. Głównym celem jest stworzenie sposobu na wykorzystanie używanych akumulatorów litowo – jonowych lub litowo – żelazowo – fosforanowy pochodzących, np. z akumulatorów samochodów elektrycznych, laptopów, rowerów elektrycznych, itp.
Nagroda główna TECHNO - KREATOR
Temat Projektu: Wirtualna strzelnica wspierana przez systemy AI
Uczestnicy: Fabian Pietras, Dominik Streich (ZST)
Opiekunowie: Paweł Sobczak, Jarosław Sobczak (ZST)
Projekt powstał w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie edukacją obronną wśród młodzieży oraz potrzebę zapewnienia bezpiecznych warunków do treningu strzeleckiego w szkołach. Celem jest stworzenie przenośnego, finansowo dostępnego rozwiązania, które łączy edukację, rozrywkę i trening w jednym systemie. Strzelnica wirtualna to nowoczesne narzędzie edukacyjne, które umożliwia naukę strzelectwa w bezpiecznych warunkach. Uczestnicy mogą trenować celność, refleks oraz prawidłową postawę strzelecką w kontrolowanym środowisku. Dzięki tej aplikacji, wyeliminowane zostaje ryzyko związane z użyciem amunicji niebezpiecznej, co zapobiega przypadkowym zagrożeniom.
Uczniowie mogą nauczyć się zasad prawidłowego obchodzenia się z bronią, bez obaw o konsekwencje popełnionych błędów. Wirtualne strzelnice oferują realistyczne warunki dzięki replikom broni ASG zasilanym gazem, które generują odrzut na poziomie 20–25% rzeczywistej broni palnej. Symulator pozwala także na pełną kontrolę nad przebiegiem ćwiczeń. Instruktor ma możliwość dostosowania poziomu trudności do umiejętności ćwiczących. Zapewnia to komfort i bezpieczeństwo na każdym etapie szkolenia.
PODZIĘKOWANIA
Temat projektu: „CryoPack”
Uczestnicy: Antoni Izydorski (I LO), Nikodem Piasecki (ZST), Karol Wieczorek (ZST)
Opiekun: Anna Jędrzejak – Izydorska (I LO)
Projekt plecaka do transportu organów i krwi ma na celu stworzenie przenośnego, bezpiecznego oraz wysoce funkcjonalnego urządzenia, które umożliwia szybki i efektowny transport materiałów medycznych, takich jak organy do przeszczepów i krew w krytycznych sytuacjach ratowania życia. Plecak zawiera zawansowane systemy chłodzenia lub podgrzewania, które automatycznie regulują temperaturę wewnątrz w zależności od wymagań danego materiału. Wnętrze plecaka jest zaprojektowane w sposób, który zapewnia sterylne warunki, minimalizując ryzyko zakażenia lub uszkodzenia transportowanego materiału.
Temat projektu: Układ pomiarowy do badania wytężenia konstrukcji budowlanych
Uczestnicy: Filip Garczarek (ZSB-E)
Opiekun: Joanna Wawrzyniak (ZSB-E)
Celem projektu jest stworzenie modelu systemu bezpieczeństwa dla konstrukcji budynku. Osobami zainteresowanymi będą właściciele i użytkownicy obiektów przemysłowych, np. hal, budynków produkcyjnych czy magazynowych. Inspiracją do realizacji tego projektu są częste awarie budynków przemysłowych, katastrofy budowlane, sposób wyeliminowania zagrożenia i poprawa bezpieczeństwa ludzi. Projekt ma stworzyć system pomiarowy zamontowany na elementach konstrukcyjnych, który wskazuje, w jakim stanie znajduje konstrukcja obiektu, a w momencie zagrożenia informować o niebezpieczeństwie. Na rynku istnieją urządzenia do pomiaru naprężeń, takie jak tensometry stosowane w przemyśle, medycynie oraz budownictwie. Istnieje możliwość montażu takiego tensometru na konstrukcji dachu, który monitoruje w czasie rzeczywistym naprężenia i odkształcenia konstrukcji oraz określa stan zagrożenia dla użytkowników obiektu. Projekt przedstawia model konstrukcji z zamontowanym układem pomiarowym na głównej belce nośnej, który wskazuje na nadmierne wytężenie konstrukcji i informuje użytkownika o zagrożeniu poprzez czujnik wizualny i dźwiękowy.
Temat projektu: Zabezpieczenie nakładek węglowych pantografów przed uszkodzeniem termicznych
Uczestnicy: Patryk Banasiak, Maciej Kędzia (ZSB-E)
Opiekun: Marek Wawrzyniak (ZSB-E)
Celem projektu jest zabezpieczenie poprawnej współpracy pomiędzy nakładkami węglowymi pantografów, a drutem jezdnym profilowanym sieci trakcyjnej. Projekt jest skierowany do wszystkich przewoźników kolejowych obsługujących pojazdy trakcji elektrycznej. Mając na uwadze eksploatację pojazdów trakcyjnych trakcji elektrycznej bardzo często spotykać się można z uszkodzeniami drutu jednego profilowanego przez przegrzane elementy nakładek węglowych zabudowanych na pantografach. Problem dotyczy zarówno pantografów skrzynkowych, jak i również połówkowych. Projekt ma na celu zapobieżenie nadmiernym usterkom na styku nakładka węglowa – drut jezdny profilowany. Zmniejszenie usterek będzie skutkować zwiększeniem dostępności taboru do wykonywania pracy przewozowej. Dodatkowo jeszcze wskutek zabudowy tego rozwiązania zmniejszy się również ilość usterek górnej sieci trakcyjnej, a tym samym spowoduje oszczędności finansowe u potencjalnego użytkownika takiego rozwiązania.
Temat projektu: System zarządzania energią w instalacji off-grid z magazynem energii
Uczestnicy: Maksymilian Sobczak (ZST), Bartosz Strzelecki (ZST-E CKU)
Opiekun: Jarosław Sobczak (ZST-E CKU)
Głównym celem projektu jest zbudowanie magazynu energii, a jednocześnie promowanie ekologicznych praktyk. Autorzy projektu pragną zachęcić społeczność do korzystania z niezależnych źródeł energii, takich jak panele słoneczne z systemem magazynowania energii. Zaproponowali system zarządzania i magazynowania energii zarówno dla osób posiadających instalacje pv jak i osób które dopiero przymierzają się do instalacji. Projekt obejmuje system zarządzania energią w instalacji off-grid z magazynem energii, który umożliwia zwiększenie mocy instalacji fotowoltaicznej bez dodatkowych strat. Działa zarówno dla instalacji off-grid, gromadząc nadwyżki energii, jak i dla instalacji on-grid, przechodząc na tryb pracy z własnoręcznie zbudowanym magazynem przy zbyt wysokim napięciu w sieci. System składa się z inwertera off-gridowego i magazynu energii opartego na ogniwach LG Chem o długiej żywotności. Może być dostosowany do instalacji jednofazowych lub trójfazowych, zapewniając elastyczność w zastosowaniach, a także może korzystnie działać dla gospodarstw domowych w przypadku częstych przerw w dostawach energii.
Temat projektu: MigAsystent
Uczestnicy: Antoni Ciesielski (ZST)
Opiekun: Paweł Sobczak (ZST)
MigAsystent to nowoczesne urządzenie stworzone w celu ułatwienia komunikacji osobom niesłyszącym i niedosłyszącym, posługującym się amerykańskim językiem migowym (ASL). Dzięki technologii sztucznej inteligencji urządzenie przekształca gesty ASL na tekst, który może być odczytywany przez syntezator mowy. Dodatkowo oferuje tłumaczenia tekstu na wiele języków, co czyni je niezwykle użytecznym w środowiskach wielojęzycznych, takich jak lotniska czy szpitale. Projekt powstał z myślą o redukcji barier komunikacyjnych i promowaniu integracji społecznej.
Temat projektu: Youngonometr – Stanowisko dydaktyczne do wyznaczania modułu Young`a
Uczestnicy: Wojciech Jakubczyk, Wojciech Adamski, Bartosz Kujawski (ZST)
Opiekun: Sławomir Szymanowski (ZST)
Projekt polega na stworzeniu stanowiska dydaktycznego, oraz karty ćwiczeń, umożliwiających uczniom i studentom kierunków technicznych poznanie czym jest moduł Young'a. Pomoże to młodym pasjonatom techniki w zaznajomieniu się z zależnością pomiędzy prędkością rozchodzenia się fali mechanicznej, a modułem odkształcalności liniowej, a także uświadomi ich o nie natychmiastowości ruchu bryły sztywnej. Przede wszystkim będą mogli na rzeczywistym przykładzie dowiedzieć się do czego służy model Young'a w obliczeniach mechanicznych. Ponadto zapoznają się z kluczową w pracach naukowych obróbką danych. Przygotowane zadania przeprowadzą ich przez to w jaki sposób powinno wykonywać się pomiary, oraz jak je poprawnie interpretować. Moduł odkształcalności liniowej, jest niesamowicie istotny w procesie wybierania odpowiedniego materiału do wykorzystania w danej konstrukcji, przez co jego znajomość jest istotnie potrzebna i może okazać się bardzo ważna w edukacji uczniów, czy studentów. Projekt ma za zadanie szerzyć wiedzę w tym zakresie i ułatwić jej przyswajanie.
Temat projektu: OrbiScan – automatyczny system skanowania obiektów fizycznych
Uczestnicy: Piotr Wala, Kamil Stachowczyk (ZST)
Opiekun: Marta Portasiak (ZST)
Celem projektu jest zaprojektowanie i wykonanie precyzyjnego oraz wielofunkcyjnego urządzenia, które umożliwi dokładne odwzorowanie obiektów fizycznych (przedmiotów, brył) w formacie 3D, za pomocą wykorzystania technologii laserowego skanowania. Projekt ten ma na celu połączenie automatycznego ramienia robotycznego, stołu obrotowego oraz precyzji nowoczesnych dalmierzy laserowych. Ostatecznym rezultatem będzie narzędzie, które umożliwi szybkie i precyzyjne skany fizycznych obiektów do formy projektów cyfrowych.