Wspólna waluta - wspólny cel
Na przełomie września i października uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych gościli swoich niemieckich kolegów z partnerskiej szkoły w Meiningen. Młodzież wspólnie realizowała projekt edukacyjny „WSPÓLNA WALUTA - WSPÓLNY CEL”, którego podsumowanie nastapiło w piątek, 9 października.W dniach od 30 września do 10 października uczniowie Berufsbildungszentrum (BBZ) z Meiningen przebywali w Ostrowie, aby wspólnie z kolegami z Zespołu Szkół Ekonomicznych kontynuować unijny projekt edukacyjny. Projekt „WSPÓLNAWALUTA - WSPÓLNY CEL” realizowany w ramach Programu Comenius „Uczenie się przez całe życie” został sfinansowany z funduszy Unii Europejskiej i obejmował dwa etapy.
Wiosną tego roku uczniowie Zespołu Szkół Ekonomicznych przeprowadzili badania statystyczne związane z walutą EURO w niemieckim Meiningem. Sondowali między innymi czy niemieckie społeczeństwo jest zadowolone z wprowadzenia nowej waluty. W ramach drugiego etapu polska i niemiecka młodzież przeprowadziła wywiad wśród mieszkańców Ostrowa. Badano między innymi poziom przygotowania społeczeństwa polskiego i gospodarki polskiej do wprowadzenia waluty EURO.
Zasadniczym celem projektu było poniesienie kompetencji językowych oraz zawodowych polskich i niemieckich uczniów. Młodzież w trakcie realizacji projektu zapoznała się z metodami zbierania danych statystycznych, zgromadziła fachowe słownictwo w trzech językach, rozwinęła umiejętności nawiązania kontaktów interpersonalnych oraz poznała kulturę, historię, obyczaje oraz mentalność obu narodów. Dziesięciodniowy pobyt naszych partnerów z Niemiec był bardzo pracowity, ale też bardzo urozmaicony. Mimo napiętego harmonogramu młodzież niemiecka wyjeżdżała bardzo zadowolona i żałowała, że ten czas tak szybko minął. Mam nadzieję, że to doświadczenie zapoczątkuje stałe partnerstwo pomiędzy obydwoma szkołami - mówi Beata Matuszczak, dyrektor ZSE
Podczas pobytu w Ostrowie uczniowie wspólnie spędzali czas uczestnicząc w zajęciach sportowych. Rozegrali między innymi mecz piłki siatkowej i piłki nożnej, wspólnie wspinali się w parku linowym. Nie zabrakło też wspólnych wycieczek. Młodzież zwiedziła Wrocław i Poznań, a weekend spędziła w gospodarstwie agroturystycznym. Młodzi ludzie uczestniczyli również we wspólnej lekcji języka angielskiego.
Uczestnicy projektu mieli również możliwość zapoznania się ze specyfiką produkcji i procesami technologicznymi w miejscowych przedsiębiorstwach. Odwiedzili zakład „Delphi” w Ostrowie i Spółdzielnię Mleczarską „Lazur” w Nowych Skalmierzycach. W Poznaniu w Wyższej Szkole Bankowej młodzież wzięła udział w wykładzie prof. Przemysława Leszczyńskiego na temat integracji europejskiej. Goście z Niemiec wysłuchali również koncertu w wykonaniu młodzieży z Zespołu Szkół Muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim.
Z jednej strony mieliśmy okazję poznać Polskę jako kraj, zapoznać się z kulturą i tradycją a także poznać polski system oświaty i porównać obie szkoły pod względem kierunków kształcenia. Z drugiej strony pracowalismy nad naszym projektem dotyczącym opinii Polaków na temat wprowadzenia EURO. Przekonaliśmy się, że część Polaków sceptycznie podchodzi do tej zmiany, ale cześć wiąże z nią duże nadzieje - wyjaśnia Nicole Schiling, koordynatorka projektu ze strony niemieckiej - Nie jest to nasza pierwsza wymiana, podobne projekty realizowaliśmy ze szkołami w Wielkiej Brytanii i Francji. Nie tylko Europa się jednoczy, jednoczą się szkoły, nauczyciele i uczniowie. W Polsce spędziliśmy wspaniałe chwile, mogliśmy pozbyć się uprzedzeń, a nawet zamienić cechy Polaków na pozytywy. Jest nie tylko moim życzeniem, aby współpracę pomiędzy szkołami kontynuować.
W piątek 6 października w Zespole Szkół Ekonomicznych polsko-niemiecka młodzież przedstawiła efekty swojej kilkudniowej pracy. W spotkaniu podsumowującym projekt uczestniczyli zaproszeni goście: starosta ostrowski Włodzimierz Jędrzejak, naczelnik Wydziału Integracji Europejskiej Jacek Szydłowski i inspektor Wydziału Integracji, Marcin Woliński.
Uczniowie zaprezentowali tak zwane „produkty końcowe” projektu: przygotowany w trzech językach multimedialny słownik ekonomiczny oraz multimedialną analizę statystyczną badań dotyczących waluty EURO. Z analizy ankiet wynika między innymi, że społeczeństwo polskie jest podzielone w kwestii wprowadzenia waluty EURO oraz tego czy zmienią się standardy życia. Zdecydowana większość pytanych osób twierdzi, że polska gospodarka skorzysta z wprowadzenia EURO, a największe korzyści ekonomiczne osiągną przedsiębiorstwa i sektor finansowy, najmniej natomiast skorzystają gospodarstwa domowe i emeryci. Zdecydowana większość (ponad 90%) ankietowanych twierdzi, że dojdzie do wzrostu cen zwłaszcza za artykuły spożywcze i usługi.
Podczas uroczystości podsumowującej realizację projektu starosta ostrowski, Włodzimierz Jędrzejak oraz Beata Matuszczak, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych wręczyli uczestnikom specjalne certyfikaty.
Cieszy mnie to, że polska i niemiecka młodzież mogła wspólnie realizować projekt dotyczący EURO. Rozszerzenie strefy EURO z pewnością bardziej zbliży kraje Unii Europejskiej. Z Niemcami od kilku lat realizujemy unijne projekty wymiany uczniów i nauczycieli, stąd wiemy, że również Niemcy mieli obawy w związku ze zmianą waluty. Myślę, że wspólne doświadczenia nas łączą, a projekt dostarczył młodzieży wielu ciekawych informacji. Była to również okazja do podszlifowania języków obcych, a z tego co wiem nasi uczniowie na zagranicznych wymianach bardzo dobrze sobie radzą. Serdecznie gratuluję koordynatorom projektu i dyrektorowi Zespołu Szkół Ekonomicznych za osobiste zaangażowanie i starania, aby naszym partnerom pokazać jak najwięcej - mówi starosta ostrowski, Włodzimierz Jędrzejak
Dodatkowym rezultatem polsko-niemieckiej współpracy było wykonanie w języku angielskim przedstawienia teatralnego opartego na znanych legendach obu państw. Inscenizacja dotyczyła Frau Holle z Meiningen, która jest autorką popularnych klusek Hütes, ponadto przypomniano legendę o Warszawskiej Syrence i powstaniu miasta Ostrowa. Uroczystość uświetnił występ szkolnego chóru.